Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

PGNiG sprzedaje coraz więcej gazu skroplonego

Autor:  PAP/AH  |  24-01-2019 13:58
PGNiG sprzedał w 2018 r. z terminalu w Świnoujściu o 18 proc. więcej gazu skroplonego LNG niż w roku 2017 r., wyjechały z niego w zeszłym roku 1794 cysterny wypełnione LNG, podczas gdy rok wcześniej było to 1523 cystern - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.

Skroplony gaz ziemny LNG sprowadzany przez PGNiG do Polski jest w większości regazyfikowany w Terminalu LNG w Świnoujściu i wprowadzany do sieci gazociągowej. W sumie od połowy 2016 roku PGNiG załadowało w terminalu 4000 cystern.

Skroplony gaz ziemny LNG sprowadzany przez PGNiG do Polski jest w większości regazyfikowany w Terminalu LNG w Świnoujściu i wprowadzany do sieci gazociągowej.
fot. Wikimedia

PGNiG podał, że systematycznie rośnie wolumen paliwa, które trafia do odbiorców końcowych w postaci skroplonej tzn. bez regazyfikacji (tzw. LNG małej skali) z wykorzystaniem autocystern i kontenerów kriogenicznych. W ten sposób gaz może być dostarczony m.in. do klientów, którzy nie mają dostępu do ogólnopolskiej sieci gazociągowej.

"Rosnąca sprzedaż skroplonego gazu ziemnego to pochodna rosnącego udziału LNG w strukturze importu PGNiG. Przede wszystkim jednak jest to efekt szybkiego wzrostu popytu na gaz ziemny w postaci skroplonej" - powiedział, cytowany w komunikacie, Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG ds. handlowych.

Jak podano, według szacunków, PGNiG ma prawie 70 proc. udziałów w polskim rynku LNG małej skali. Sprzedawany przez PGNiG gaz skroplony pochodzi ze Świnoujścia, dokąd jest dostarczany statkami z Kataru, Norwegii i USA, a także z własnej produkcji prowadzonej przez spółkę z gazu wydobywanego w kraju.

Głównym odbiorcą końcowym LNG w Polsce są tzw. sieci zamknięte, nazywane również sieciami wyspowymi, tworzone na terenach, które nie mają połączenia z gazociągami sieci ogólnopolskiej.

"Sektory, w których zainteresowanie LNG będzie w kolejnych latach rosło najszybciej, to małe elektrociepłownie a także transport, gdzie LNG może być stosowane jako ekologiczne paliwo do napędu autobusów, ciężarówek oraz statków" - napisano w komunikacie.

Jak informowaliśmy w portalu WNP.PL, już w weekend do terminalu LNG w Świnoujściu wpłynie metanowiec z 50. ładunkiem LNG w historii naszego gazoportu. Łączny wolumen sprowadzonego gazu skroplonego wyniesie wraz z nią ok. 5,7 mld m3 po regazyfikacji. Żaden inny europejski terminal nie jest wykorzystywany, w aż takim stopniu.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019