Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 50. dostawa

Autor:  PAP/TE  |  27-01-2019 12:03
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo sprowadziło w niedzielę (27 stycznia) kolejny ładunek skroplonego gazu ziemnego LNG do Polski. To 50. dostawa do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Statek metanowiec Iberica Knutsen w Świnoujściu.
fot. mat. pras.
  • Statek metanowiec Iberica Knutsen z ładunkiem około 57 tys. ton LNG z portu Sabine Pass w USA do terminalu w Świnoujściu wpłynął w niedzielę przed godz. 11.
  • To już 50. transport skroplonego gazu ziemnego do Polski. Został zakupiony przez PGNiG w ramach transakcji spotowej od hiszpańskiej firmy Naturgy.
  • Po regazyfikacji ładunek tej wielkości da około 75 mln metrów sześciennych gazu ziemnego. "Tyle, ile zużywa średnio cała Polska przez cztery dni latem lub jeden dzień zimą" - poinformowano w komunikacie PGNiG.

W ostatnich miesiącach 2018 r. PGNiG, jak poinformowało w komunikacie, podpisało cztery długoterminowe kontrakty na zakup LNG z USA. Dostawy od jednego z amerykańskich partnerów - Cheniere Energy - rozpoczną się w 2019 r.

Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych - z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.

Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld metrów sześciennych gazu ziemnego.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.

Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowany zostanie trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld metrów sześciennych. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że "to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce".
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019