Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Kraków: budowa nowego mostu kolejowego przez Wisłę wkracza w kluczową fazę

Autor:  PAP/TE  |  31-01-2019 21:12
Ruszył najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie. W połowie roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują przekazać obiekt do użytku.
Łączna wartość całego projektu to prawie 1 mld zł.
fot. PKP PLK
Chodzi o inwestycję w okolicach przystanku kolejowego Kraków-Zabłocie. Do 2020 r. w tym miejscu powstaną łącznie trzy nowe mosty kolejowe z czterema torami.

"Budowa nowego mostu kolejowego w Krakowie, na trasie Kraków Główny-Kraków - Płaszów, przebiega zgodnie z harmonogramem" - powiedział w czwartek na briefingu prasowym odpowiedzialny za projekt Rafał Zahuta.

Prace przy pierwszym moście są obecnie - jak informuje PKP PLK - w najważniejszej fazie. W drugiej połowie tego roku rozpocznie budowa dwóch kolejnych mostów.

Przy pierwszym moście gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Wykonawca przygotowuje się do prac na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu. Montowane będą elementy w kształcie łuków.
fot. PKP PLK
fot. PKP PLK
W sumie łuki mostu będą się składać z 42 części. Wszystkie razem ważą ok. 940 ton, stalowe elementy przyjechały z luksemburskiej huty a ostateczną obróbkę elementów wykonawca przeprowadza w Krakowie. Tak przygotowane - za pomocą ciężkich dźwigów - montowane są na moście.

Pierwsze cztery dźwigary już zamocowano na przęśle nad ul. Zabłocie. Dzięki temu w połowie lutego będzie można przystąpić do betonowania mostu. Po sprawdzeniu gotowych fragmentów, wykonawca rozpocznie montaż kolejnych elementów łuków. Podobna operacja odbywać się będzie również na pozostałych dwóch przęsłach mostu.

Montaż najcięższych części konstrukcji będzie się odbywał nocami, by zminimalizować zmiany w komunikacji. Dla bezpieczeństwa niezbędne będzie zamknięcie dla ruchu samochodów ul. Podgórskiej i Zabłocie. Informacje o datach zamknięć będą podane z wyprzedzeniem.

Budowa mostów kolejowych w Krakowie odbywa się w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej", który jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Łączna wartość projektu to prawie 1 mld zł.
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019