Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

PAŻP: do 2024 r. opóźnienia samolotów będą zredukowane do 18 sekund

Autor:  PAP/PS  |  16-03-2019 09:25
Z 25 sekund obecnie do 18 sekund w 2024 roku planuje zredukować opóźnienia samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – powiedział p.o. prezesa agencji Janusz Janiszewski.  Średnie opóźnienie w Europie w 2018 r. wyniosło 1 minutę i 50 sekund.

Przypomina on, że miniony rok był jednym z najgorszych w historii kontroli europejskiej przestrzeni powietrznej. Średnie opóźnienie operacji lotniczej (startu lub lądowania) sięgało prawie 2 minut, choć niektóre przekraczały 2 godziny.

Jedną z przyczyn opóźnień startów i lądowań samolotów w 2018 r. była fala strajków kontrolerów ruchu lotniczego.
Fot. mat. pras.

- Według wyliczeń Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), jedna minuta opóźnienia kosztuje linie lotnicze około 100 euro - powiedział Janiszewski.

Polska ma szóstą w Unii Europejskiej powierzchnię przestrzeni powietrznej. Nad nami przebiegają szlaki transportu lotniczego na osi wschód-zachód i północ-południe, który nieustannie wzrasta.

- Dlatego natężenia ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej rośnie (o 10 proc. w 2018 r.) ponad trzykrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej (4 proc.) – zaznacza szef PAŻP. - Notujemy jeden z największych przyrostów, nie tylko jeśli chodzi o ruch tranzytowy, ale również ruch na naszych lotniskach.

Pomimo tego Polska jest liderem w redukcji opóźnień. Przyczyniły się do tego wypracowane metody, procedury zarządzania przepływem ruchu lotniczego i redukcji opóźnień, jako kraju granicznego UE i NATO. - Udało się to dzięki kontrolerom ruchu lotniczego, którzy współtworzyli te procedury – podkreśla Janiszewski.

Według niego, są cztery główne powody opóźnień operacji lotniczych: zła pogoda, brak personelu lotniczego - w tym kontrolerów ruchu lotniczego, przepełnieni lotnisk oraz brak współpracy linii lotniczych w systemie podejmowania decyzji.

Strajki kontrolerów ruchu lotniczego sparaliżowały włoskie lotniska

W zależności od pory roku, w Europie na dobę notuje się od 30 do 37 tys. operacji lotniczych. Ich liczba ma się podwoić do 2030 roku, czyli wzrosnąć do ok. 70 tys. operacji na dobę.

Zgodnie z unijnymi wymogami, do 2024 r. średnie opóźnienie powinno wynosić w Europie 30 sekund, ale np. dla Niemiec i Francji zakłada się poziom prawie jednej minuty.

Patrz też: Lotnisko w Modlinie zyskało dwie wieże kontroli lotów. Jedna jest nietypowa

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019