Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

BMW szuka oszczędności; przewiduje dalszy spadek zysku

Autor: PAP/rs
Dodano: 20-03-2019 11:51

BMW spodziewa się, że tegoroczne zyski znacznie spadną poniżej poziomu z 2018 roku. W związku z negatywnym wpływem konfliktów handlowych i inwestycji w samochody elektryczne niemiecki koncern ogłosił w środę plan zakładający oszczędności rzędu 12 mld euro.

BMW podało na konferencji w Monachium, że zysk przed opodatkowaniem może spaść w br. o ponad 10 proc. Odpowiedzią na taki stan rzeczy jest program oszczędnościowy. W 2018 roku firma odnotowała wynik w wysokości 9,82 mld euro.

"Przemysł motoryzacyjny doświadcza gwałtownej transformacji. (...) Zrównoważony poziom rentowności jest dla nas kluczowy jeśli chcemy dalej dokonywać zmian" - mówił dyrektor finansowy BMW Nicolas Peter.

W ubiegłym tygodniu koncern ogłosił, że musi podjąć duży wysiłek aby przejść przez okres elektryfikacji floty i wprowadzania na rynek samochodów autonomicznych. Działania podejmowane są w niesprzyjających warunkach kurczących się rynków zbytu i w obliczu konfliktów handlowych. W związku z tym marża zysku w 2019 roku będzie w granicach 6-8 proc., a nawet może spaść poniżej tej prognozy - powiedział Peter. Przypomniał, że długoterminowym celem firmy jest poziom 8-10 proc.

Na wynikach niemieckiego koncernu odbija się m.in. konflikt handlowy USA z Chinami. Szczególnie dotkliwe było nałożenie dodatkowych ceł na samochody produkowane w Spartanburg (Karolina Południowa, USA), które następnie eksportowano do Chin. Dodatkowo BMW zapowiedziało, że rozważy przeniesienie produkcji z Wielkiej Brytanii w przypadku tzw. twardego brexitu.

BMW dodało, że problem stanowią wyższe nakłady na rozwój samochodów elektrycznych, a także prace nad dostosowywaniem floty do nowych regulacji środowiskowych. Wahania kursów walut, a także wyższe ceny surowców ziem rzadkich mogą mieć negatywny wpływ liczony w setkach milionów euro - podkreślono na konferencji finansowej firmy.

Koncern liczy jednak na dobrą sprzedaż nowego SUV-a X7, a także odświeżonej Serii 3. Ich pozytywne wyniki mają być widoczne w drugiej połowie roku. Pod koniec 2019 roku BMW zaprezentuje nową wersję Serii 1, a rok później Serię 2 Gran Coupe - zapowiedziano. Dodatkowo firma do 2021 roku zredukuje o połowę liczbę wykorzystywanych silników.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020