Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Strabag z najtańszą ofertą na Wschodnią Obwodnicę Raciborza

Autor: TE/PAP
Dodano: 04-04-2019 09:52

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach otrzymał oferty od siedmiu wykonawców w przetargu na budowę Wschodniej Obwodnicy Raciborza. Najtaniej - na 296,1 mln zł brutto - prace wycenił Strabag Infrastruktura Południe.


Budżet zamawiającego wynosi 292,83 mln zł brutto, a pozostałe oferty złożyły (ceny brutto):

1. Budimex - 309,80 mln zł

2. Konsorcjum: Mirbud, PRDiM Kobylarnia - 317,97 mln zł

3. Konsorcjum: Eurovia Polska, Himmel & Papesch, Antex II - 335,51 mln zł

4. Konsorcjum: Fabe Polska, Sine Midas Stroy - 348,21 mln zł

5. Intercor - 355,85 mln zł

6. Polimex Infrastruktura - ZDW podało, że oferta została nieprawidłowo złożona.

W postępowaniu - z terminem budowy obwodnicy wyznaczonym na koniec lutego 2022 r. - kryteriami oceny ofert będą cena (60 proc.) oraz okres gwarancji, dodatkowe doświadczenie kierownika budowy oraz spełnienie dwóch założeń jakościowych (po 10 proc.).

Zgodnie z projektem budowlanym Wschodniej Obwodnicy Raciborza początek tego liczącego ok. 8 km nowego odcinka drogi nr 935 znajdzie się w gminie Rudnik, na północ od miasta. Trasa rozpocznie się tam rondem przy drodze krajowej nr 45. Potem na wysokości dzielnicy Miedonia przetnie starą Odrę i wzdłuż kanału Ulgi pobiegnie do ul. Rybnickiej (obecna droga nr 935), gdzie zakończy się rondem na wysokości ul. Piaskowej.

W połowie 2017 r. budowa regionalnej drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Wschodniej Obwodnicy Raciborza otrzymała 146 mln zł dofinansowania z RPO (przy wartości projektu 200,1 mln zł). To największe wsparcie przyznane w drugim i jednocześnie ostatnim konkursie RPO dotyczącym inwestycji na drogach wojewódzkich woj. śląskiego.

Przygotowywana od lat wschodnia obwodnica Raciborza ma odciążyć szereg ulic tego miasta, m.in. Kozielską i Rybnicką, a docelowo umożliwić mieszkańcom szybką komunikację z autostradą A1. Do budowy obwodnicy zmierzało porozumienie samorządów woj. śląskiego oraz Raciborza z 2012 r., na mocy którego miasto przygotowało dokumentację projektową (do etapu pozyskania zgody na budowę), a województwo - projekt unijny, a także docelowo realizację inwestycji.

Wschodnia obwodnica Raciborza to tzw. etapy 4. i 5. planowanego połączenia Raciborza i Rybnika - w ramach powstającej drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Wszystkie planowane etapy liczą 25 km. Między obwodnicą Raciborza a Rybnikiem, gdzie Droga Regionalna jest obecnie budowana, leżą jeszcze miejscowości: Kornowac, Gaszowice, Lyski oraz Rydułtowy.

Cała droga regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowo wybudowaną trasą o długości ok. 60 km. W zakończonych już lub trwających inwestycjach obejmujących jej odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego.

ZDW już w poprzednich latach zbudował północną obwodnicę Pszczyny, która jest początkiem Drogi Regionalnej oraz jej bezkolizyjne połączenie z drogą krajową nr 1. Dalej ZDW zmodernizował istniejącą drogę nr 935 do Żor, które z kolei zbudowały nowe odcinki trasy omijające - jako północna obwodnica - centrum tego miasta i łączące je z autostradą A1.

Obecnie sąsiedni Rybnik przy wsparciu środków unijnych buduje bezkolizyjne dwujezdniowe połączenie A1 z Żor do ul. Wodzisławskiej w tym mieście. W pierwszym konkursie dot. dróg wojewódzkich w obecnym śląskim RPO oszacowany na 433,7 mln zł projekt Rybnika otrzymał 290 mln zł dotacji - najwięcej z puli środków na ten cel.

Obecnie katowicki ZDW prowadzi także przetargi na przebudowy drogi nr 791 Zawiercie - Poczesna oraz dwóch odcinków drogi nr 933 Wodzisław - Mszana oraz Pawłowice - Pszczyna - Suszec.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020