Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Polska musi się pośpieszyć z produkcją e-aut

Autor:  PAP/AH  |  12-04-2019 06:56
Polska musi się spieszyć z realizacją swoich programów, bo na rynku elektromobilności robi się coraz ciaśniej. Volkswagen już zabezpieczył sobie dostawę litu do ogniw bateryjnych, Skoda zaś uruchamia największy w swojej historii program produkcyjny.

Jak czytamy w "Gazeta Polska Codziennie", Polska stawia na elektromobilność, ale przecież nie tylko ona. Dopiero na przełomie 2022 i 2023 r. ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych.

Jednym z zagadnień do rozwiązania jest kwestia dostawców podzespołów do produkcji aut elektrycznych, a także baterii - najkosztowniejszego elementu samochodu elektrycznego.
fot. Shutterstock

Plany budowy fabryki polskich samochodów elektrycznych ogłosił niedawno prezes ElectroMobility Poland (EMP) Piotr Zaremba. Inwestycja ma kosztować 2 mld zł a jej realizacja ma potrwać 2-3 lata. Pod uwagę branych jest 17 lokalizacji.

 Początkowo z taśm ma zjechać 100 tys. e-aut rocznie, a docelowa produkcja ma wynieść 200 tys. samochodów w kilku segmentach.

Czytaj więcej: Fabryka polskich samochodów elektrycznych ma kosztować 2 mld zł

Zanim jednak pierwsze elektryki "made in Poland" zostaną wyprodukowane, jak podkreśla "GPC" -musimy rozwiązać kilka problemów. Jednym z nich jest kwestia dostawców podzespołów do produkcji aut elektrycznych, a także baterii - najkosztowniejszego elementu samochodu elektrycznego.

Niemiecki koncern Volkswagen AG podpisał właśnie z Chińczykami 10-letnią umowę na dostawy litu przeznaczonego do ogniw bateryjnych. Jak argumentuje członek zarządu Stefan Sommer, w nadchodzących latach nastąpi znaczny wzrost zapotrzebowania na surowce dla ogniw bateryjnych - czytamy.

Według prognoz popyt na lit do 2023 r. zwiększy się ponaddwukrotnie. Długoterminowe umowy, takie jak zawarta z chińską firmą Ganfeng Lithium, mają zatem kluczowe znacznie dla powodzenia ofensywy firmy w dziedzinie elektromobilności. Oprócz porozumienia na dostawy litu firmy mają też współpracować w zakresie recyklingu oraz rozwoju ogniw ze stałym elektrolitem - napisano.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019