Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Pociągi wróciły na linię kolejową między Katowicami i Rybnikiem

Autor:  PAP/PSZ  |  19-04-2019 12:56
Po miesiącu prac zarządca kolejowej infrastruktury otworzył fragment linii kolejowej z Katowic do Rybnika - między Mikołowem i Leszczynami. Powodem zamknięcia był pierwszy etap prac związanych z odbudową mijanki na tym jednotorowym odcinku, na przystanku Łaziska Górne Brada.

  • Odbudowa mijanki powinna zwiększyć elastyczność prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.
  • Inwestycja ma zostać sfinalizowana do końca 2019 roku.
  • Oczekiwanie na realizację planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały w ostatnich latach okoliczne samorządy.
  • Inwestycjom kolejowym będzie poświęcona dyskusja "Kolej nowych możliwości", która 14 maja 2019 roku zostanie zorganizowana na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Odbudowa mijanki ma podnieść przepustowość jednotorowego odcinka linii kolejowej.
Fot. PKP PLK

Jak poinformowała 19 kwietnia spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, dotąd na przystanku Brada podwyższony został peron i wyremontowany jeden tor, wraz z siecią trakcyjną. Zabudowano nowe rozjazdy pod kątem budowy dodatkowego toru, który zapewni możliwość mijania się pociągów. Zakończenie wszystkich prac planuje się na koniec 2019 roku.

W związku z dotychczasowym zamknięciem pasażerowie korzystający z połączeń S7 i S71 Kolei Śląskich musieli od 18 marca do czwartku korzystać na tym odcinku linii kolejowej nr 140 ze stałej zastępczej komunikacji autobusowej.

Do budowy mijanki przy przystanku Łaziska Górne Brada, między stacjami Mikołów i Orzesze, PLK przymierzały się już od pewnego czasu. W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, obecnie tylko z jednej. Odbudowa mijanki powinna zwiększyć elastyczność prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.

Wykonawcę obecnych prac wyłonił drugi przetarg PKP PLK na to zadanie. Tyska firma Siltor za 29,2 mln zł brutto ma odbudować w trybie "projektuj i buduj" drugi tor wraz z siecią trakcyjną wzdłuż przystanku Brada, zabudować dwa rozjazdy i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudować peron - z wykonaniem dojścia do niego w poziomie szyn.

Kontraktem tym objęto również prace w innych miejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości około 1,1 km oraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych - wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu.

W czasie związanego z inwestycją zamknięcia torowego pociągi Kolei Śląskich kursowały tylko na odcinkach z Katowic do Mikołowa oraz z Leszczyn do Rybnika i dalej, w zależności od relacji, do Wodzisławia Śląskiego, Raciborza czy Bohumina. Za pociągi uruchamiano bezpośrednie autobusy z Katowic do Leszczyn, inne autobusy obsługiwały przystanki na odcinku Mikołów - Leszczyny.

Autobusy zastępcze uruchamiał też, wobec zamknięcia odcinka tej linii, przewoźnik PKP Intercity, m.in. w relacji Katowice - Rybnik - Wodzisław Śląski. Przewozy Regionalne za swoje pojedyncze kursy w tym rejonie zapewniły autobusowe połączenie Katowice-Leszczyny.

PKP PLK odbudowują mijankę na przystanku Brada jako część projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych".

Oczekiwanie na realizację planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały w ostatnich latach okoliczne samorządy. Magistrat Rybnika wyjaśniał, że będzie to ważna inwestycja dla miasta, dzięki której zwiększy się elastyczność prowadzenia ruchu pociągów w kierunku stolicy województwa.

Rybnicki samorząd akcentował, że możliwość krzyżowania pociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii oznacza przyśpieszenie pociągów, które zbyt często dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący z przeciwka. Dzięki zwiększaniu liczby mijanek, np. jeśli jeden pociąg opóźnia się, nadjeżdżający z drugiej strony może dojechać dalej, do następnej mijanki.

Samorządy subregionu zachodniego województwa śląskiego od dłuższego czasu zabiegają o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii do Katowic. Same zapewniają dodatkowe połączenia w obrębie subregionu - dofinansowując aglomeracyjne pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019