Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Wietnam doczekał się własnej marki motoryzacyjnej

Autor:  PAP/PSZ  |  17-06-2019 08:19
W Wietnamie od 17 czerwca dostępny jest pierwszy samochód o nazwie Fadil ­- kosztujący około 17 tys. dolarów hatchback, wyprodukowany przez krajowego producenta VinFast. Firma zamierza być pierwszym wietnamskim przedsiębiorstwem konkurującym z takimi markami jak Toyota, Ford czy Honda.

VinFast, część działającej w branży nieruchomości Vingroup JSC's, na początku planuje produkcję 250 tys. pojazdów, ale zakłada, że do 2025 roku będzie to 500 tys. samochodów rocznie. Agencja Bloomberga przypomina zapowiedź Vingroup z 2017 roku, że zainwestuje w swój biznes samochodowy 3,5 miliarda dolarów. Dyrektorem generalnym VinFastu został Jim Deluca, były wiceprezes ds. globalnej produkcji w General Motors.

Pierwsze samochody Fadil trafiły już do nabywców.
Fot. TommyTeo / Shutterstock.com

Wśród pojazdów marki mają pojawić się także sedan, samochód sportowy oraz motocykle elektryczne. Firma deklaruje, że wykorzystuje włoskie wzornictwo oraz niemiecką i austriacką wiedzę techniczną. Fadil został zbudowany na podwoziu modelu Opel Karl Rocks. Sedan i SUV - na zmodyfikowanych platformach BMW, a zaprojektowane przez włoską markę Pininfarina. Sedan Lux A2.0 i SUV Lux SA2.0 były pokazane w październiku w Paryżu.

Firma w ciągu niecałych dwóch lat zbudowała kompleks sześciu zautomatyzowanych fabryk, zlokalizowany w portowym mieście Haiphong na północy kraju. Pierwsze hatchbacki pod nazwą Fadil zjechały z taśmy montażowej w ubiegłym tygodniu, by w 17 czerwca trafić do nabywców. Samochody już rok temu zamówiło 10 tys. klientów. Według krajowego stowarzyszenia producentów samochodów Wietnamczycy w trakcie pierwszych 5 miesięcy tego roku kupili około 119,5 tys. nowych pojazdów, i jest to o 18 proc. więcej niż rok wcześniej.

VinFast chce być pierwszą wietnamską firmą, która bęzie mogła z powodzeniem konkurować z zagranicznymi koncernami motoryzacyjnymi. Jak przypomnial serwis Automotive News, firmie motoryzacyjnej Xuan Kien Automobile (Vinaxuki), która dzialała od 2004 do 2015 roku, nie udało się zbudować świadomości lokalnej marki.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019