Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Plany, terminy, konkrety. Megalotnisko coraz bliżej

Autor: Piotr Stefaniak
Dodano: 21-06-2019 06:02

Jesienią rozpocznie się procedura wyboru wykonawcy masterplanu dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jego wyłonienie ma nastąpić na początku 2020 roku, a plan ma powstać rok później. Masterplan określi procedury i harmonogram budowy portu lotniczego i infrastruktury towarzyszącej, ale także uściśli - ciągle ogólne lub szacunkowe - założenia inwestycyjne, rozwiewając też szereg wątpliwości. Zgłaszają je m.in. interesariusze portu, rada społeczna reprezentująca interesy trzech gmin podwarszawskich, ale także różne organizacje i eksperci niezależni.


- Do opracowania masterplanu potrzebny jest „wsad”, dlatego zbieramy szczegółowe opinie - mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury, podczas jednej z dwóch sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego poświęconych tej inwestycji.

A jak stwierdził też w Katowicach Dariusz Sawicki, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny: - Wiele dobrego powiedziano o planach CPK, także je skrytykowano, a nawet mówiąc językiem młodzieżowym - zhejtowano. To jak najbardziej naturalne, bo tak duże inwestycje budzą emocje.

Patrz też: Centralny Port Komunikacyjny w szczegółach

Masterplan

Masterplan to jeden z najważniejszych dokumentów warunkujących realizację projektu, który jest szczególnie istoty, gdy chodzi o planowanie inwestycji typu „greenfield”, czyli budowane od zera.

W przypadku CPK masterplan ma przedstawić aktualny, prognozowany  rozwój portu lotniczego w perspektywie ponad 10 lat. Będzie obejmował m.in. prognozy ruchu lotniczego, uściślenie rozmiarów planowanej infrastruktury (w tym zdolności operacji lotniczych portu i obsługi pasażerów w terminalu) oraz plan jej ulokowania, etapy budowy, plan organizacji przestrzeni powietrznej i szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska.

Patrz też: Coraz większy ruch na polskim niebie. CPK coraz bardziej uzasadnione

- Harmonogram inwestycji zakłada, że masterplan będzie gotowy w wersji finalnej na przełomie 2020 i 2021 r. - powiedział WNP.PL Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK. - Co jednak istotne, np. precyzyjna lokalizacja lotniska powinna być znana wcześniej.

Opracowywany masterplan będzie m.in. konsultowany z przedstawicielami samorządu trzech gmin i podlegać „odbiorom cząstkowym”. W trakcie jego opracowywania będą też trwały m.in. procedury środowiskowe przyszłego placu budowy, procedury lokalizacyjne i badania terenowe.

Definicja portu

Przypomnijmy, że w maju spółka CPK przedstawiła „definicję portu lotniczego według programu CPK”, czyli wstępny układ elementów infrastruktury przyszłego portu (część lotniskowa). Zostało w niej uwzględnionych ponad 60 składowych, w tym zakładany wstępnie układ dróg startowych (dwóch dla I etapu budowy, tj. do operacji lotniczych związanych z obsługą do 45 mln pasażerów, oraz czterech - w układzie docelowym).

Przedstawiono też zakładany układ dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskiego, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych.

Definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in. infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także przyłącza energetyczne, gazowe, kanalizacyjne itd.

Konsultacje z interesariuszami

Do połowy maja spółka CPK przeprowadzała uzgodnienia dotyczące przyszłej inwestycji z partnerami branżowymi: przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd.

Wśród uczestników tego Forum Interesariuszy CPK znalazły się m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, Straż Graniczna, LOT AMS, LS Airport Services, LS Technics, Welcome Airport Services, Krajowa Administracja Skarbowa, Polski Holding Hotelowy, GDDKiA, globalne firmy kurierskie (FedEx, DHL, UPS i TNT Express). 

- Zainteresowanie tymi konsultacjami przekroczyło nasze oczekiwania, wpłynęło bowiem ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo czy zaplecza technicznego - mówi Konrad Majszyk.

Dlatego spółka CPK przygotowuje drugi etap konsultacji strategicznych, z udziałem większej liczby zainteresowanych podmiotów, w tym np. zarządców sieci przesyłowych, dostawców nowych technologii i rozwiązań infrastrukturalnych typu "smart". Zostaną one przeprowadzone jeszcze latem.

Konsultacje społeczne

W maju powołano 15-osobową Radę Społeczną CPK, która jest platformą współpracy i wzajemnej komunikacji między spółką CPK, Biurem Pełnomocnika Rządu ds. CPK, a mieszkańcami trzech gmin, gdzie będą ulokowane port i obiekty towarzyszące - Baranów, Teresin i Wiskitki. 

Dla mieszkańców najważniejszą sprawą jest niewątpliwie sposób pozyskiwania nieruchomości pod budowę CPK, czyli warunki przejęcia ich gruntów przez skarb państwa oraz innych odszkodowań (np. w przyszłości za hałas).

- Rada ma też pomóc w prowadzeniu dialogu z mieszkańcami tych gmin, najpierw na etapie przygotowań, a potem także w trakcie realizacji inwestycji. Będzie pełniła również rolę opiniodawczą - wyjaśnia przedstawiciel spółki CPK.

Pierwsze spotkanie Rady Społecznej zostało wyznaczone na 25 czerwca.

Inne opinie

W zaplanowaniu nowego lotniska pomoże też Komitet Konsultacyjny (Airport Consultative Committee - ACC), który został powołany pod koniec maja przez  Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i spółkę CPK. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie.

W skład ACC wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników (także niezrzeszonych w tej organizacji).

Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina, takich jak m.in.: LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, Lufthansa, Swiss, SAS, Norwegian, Finnair, TAP, CSA, Air Baltic, Aerofłot, UIA, Belavia, El Al, Air China, Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways oraz inni sieciowi przewoźnicy, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.

Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści. Chodzi o to, żeby planowane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi, operacyjnymi i finansowymi.

Spółka CPK planuje podpisać jeszcze w czerwcu umowę o współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (zarządzającą przestrzenią powietrzną kraju). Będzie ona dotyczyła przygotowań do uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność. Dokument określi zasady i wskaże działania konieczne do przeprojektowania przestrzeni powietrznej i uściśli role obu podmiotów w pracach nad nowym hubem lotniczym w Polsce.

Brief strategiczny

Po tej turze różnych rozmów i ustaleń z interesariuszami zarząd spółki CPK planuje opracowywać brief strategiczny.

Będzie to kluczowy dokument, który opisze, jakie parametry ma mieć Port Lotniczy Solidarność. Dokument ten będzie też podstawowym wkładem do wykonania planu generalnego (masterplanu).

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021