Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Przemysław Zakrzewski, ABB: przedsiębiorcom brakuje całościowej wizji rozwoju w cyfrowym świecie

Autor: Katarzyna Domagała-Szymonek
Dodano: 27-06-2019 20:00 | Aktualizacja: 27-06-2019 22:08

W środowisku uchodzi za wielkiego pasjonata nowych technologii, któremu nie umknie żadna nowinka. W rozmowie z WNP.PL opowiada o tym, jak patrzy na nowoczesne rozwiązania, jakie korzyści mogą one dać przedsiębiorcom oraz dlaczego nie powinniśmy obawiać się wizji, jaką nakreślili autorzy animacji WALL-E. Przeczytajcie wywiad z Przemysławem Zakrzewskim, dyrektorem Polskiego Centrum Rozwoju Oprogramowania ABB.


Podobno jest pan wielkim fanem nowych technologii?

- Zgadza się. Odkąd pamiętam.

Poziom rozwoju tej branży w Polsce satysfakcjonuje pana?

- Zawodowo czy prywatnie?

Pytam i tak, i tak, ale zacznijmy od strefy prywatnej.

- Nie mam nic przeciwko temu, żeby technologia wkraczała w nasze życie. Powiem nawet więcej, choć to będzie kontrowersyjne spojrzenie i nie jestem pewny, czy powinniśmy je publikować: nie mam nic przeciwko temu, żeby technologia w którymś momencie była mądrzejsza od ludzi. W Skandynawii żyje osoba nazywana Most Connected Man on Earth (mówimy o Chrisie Dancym). Od palców u stóp po czubek głowy jest naszpikowany czujnikami, cały podłączony do internetu. Nowoczesne rozwiązania pomagają mu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Dlatego, jeżeli jako ludzie wytworzymy „coś”, co jest od nas lepsze, to nie mam nic przeciwko, aby nam to „coś” lepszego pokazywało nasze ułomności i pomagało je niwelować. Oczywiście przy zachowaniu wszystkich humanitarnych i etycznych aspektów naszego życia.

Teraz strefa zawodowa.

- Ciągle mamy niewystarczającą wiedzę na temat możliwości technologicznych. Podejmujemy też za mało ryzyka w implementowaniu nowych technologii. Poza tym przedsiębiorców cechuje punktowe podejście do rozwiązań cyfrowych, a to nie jest najlepsze.

W jakim sensie?

- Widzą problem tu i teraz. Próbują przyłożyć jakieś rozwiązanie – mniej lub bardziej cyfrowe – do jednego problemu. Brakuje im całościowej wizji – gdzie chcą znaleźć się za dwa, trzy lata ze swoim cyfrowym światem.

To jak powinno się patrzeć na technologię?

- Technologia cyfrowa dzisiaj daje nam możliwość spojrzenia na siebie w sposób wielowymiarowy. Od tego, jak projektowany produkt czy usługę dostosować do klienta, poprzez jej stworzenie, aż po dostarczenie jej i czuwanie, by spełniała swoją rolę. By przejść całą tę ścieżkę, najpierw my – twórcy nowych technologii - musimy zrozumieć, jak klient chce jej używać, w jakim kontekście planuje to robić, jak często po nią sięgać. Potem przygotować odpowiedni produkt i mu go dostarczyć oraz wesprzeć w utrzymaniu.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020