Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

PLK ponownie zamawiają przebudowę magistrali węglowej w woj. śląskim

Autor: PAP/JS
Dodano: 11-07-2019 19:26

Ponowny przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na najbardziej wysuniętym na południe odcinku linii nr 131, czyli magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego, prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe.


Chodzi o odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.

Jest to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.

Pierwotnie cztery przetargi dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór - tzw. LOT A), Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb - LOT B), Kalina - Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice (LOT D).

Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Czytaj też: Będzie nowy wiadukt na Mazowszu

W czerwcu ub. roku PLK otworzyły oferty m.in. w postępowaniu dot. odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Przy ogłoszonym wówczas budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex - 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI - 1,512 mld zł brutto.

Następnie, pod koniec czerwca 2018 r., PLK unieważniły ten przetarg wobec przekroczenia budżetu (podobnie unieważniono przetarg na LOT B; w kolejnych miesiącach wybrano natomiast wykonawców dla LOT C i LOT D).

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynika z dokumentacji ponownego przetargu dla odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie, prace - podobnie, jak w pierwszym postępowaniu - mają doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznacza to, że na większości odcinków kompleksowo wymieniona ma zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana ma być geometria linii. Przewidywana jest też przebudowa rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka mają zyskać nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa ma zostać zarezerwowane miejsce pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy ma zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W ramach tego zamówienia zaplanowano też zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej - wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok. 700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma przeprowadzić badania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całość realizacji zadania w formule "projektuj i buduj" ustalono na 41 miesięcy od daty rozpoczęcia (w poprzednim przetargu 52 miesiące). Termin składania ofert przypada na 7 sierpnia br.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020