Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Iran zapewnia, że zagwarantuje bezpieczną żeglugę dla tankowców

Autor:  PAP/PSZ  |  24-07-2019 07:38
Iran zapewni bezpieczeństwo żeglugi w cieśninie Ormuz - kluczowym szlaku transportu ropy naftowej - oznajmił 23 lipca wiceminister spraw zagranicznych tego kraju Abbas Aragczi podczas wizyty w Paryżu.

"Iran dołoży wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo w regionie, a w szczególności w cieśninie Ormuz, i nie dopuści do żadnych zakłóceń w żegludze na tym obszarze" - zadeklarował Abbas Aragczi we francuskim MSZ.

Przez cieśninę Ormuz przepływa około 17,4 mln baryłek ropy dziennie.
Fot. Shutterstock.com

Aragczi został także przyjęty przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona. "Obydwaj zapewnili, że wykorzystają dyplomację, aby zapewnić światu pokój" - podała z Paryża irańska agencja prasowa IRNA.

Agencja Reutera poinformowała 23 lipca, powołując się na źródła dyplomatyczne, że Francja, Włochy, Holandia oraz Dania wspierają inicjatywę europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz. Według agencji zainteresowanie nią wyraziły Polska, Hiszpania, Niemcy i Szwecja.

To odpowiedź na propozycję brytyjskiego szefa MSZ Jeremy'ego Hunta. Wystąpił on 22 lipca z inicjatywą utworzenia europejskiej misji morskiej, mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz.

W ostatnich dniach doszło do wzrostu napięcia na linii Teheran-Londyn. W piątek irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła brytyjski tankowiec Stena Impero w pobliżu cieśniny Ormuz. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają obecnie w Iranie.

Cieśnina Ormuz położona jest między Zatoką Perską a Zatoką Omańską i oddziela Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Oman od Iranu.

Ten szlak komunikacyjny ma olbrzymie znaczenie strategiczne. Przepływa nim około 17,4 mln baryłek ropy dziennie, co stanowi blisko jedną piątą światowego zużycia tego surowca. Szacuje się, że to nawet 40 proc. ropy transportowanej drogą morską.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019