Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Jak zagospodarować kolejowe tereny? PKP ma kilka pomysłów, w tym fotowoltaikę

Autor: Aneta Kaczmarek
Dodano: 16-09-2019 20:00

PGE chce wytypować spośród gruntów PKP działki odpowiednie pod budowę farm fotowoltaicznych. Jest spośród czego wybierać. PKP dysponuje 100 tys. hektarów nieruchomości, które dotychczas nie były zbyt efektywnie wykorzystywane. To się zmienia, a budowa farm fotowoltaicznych to tylko jeden z kilku pomysłów na zagospodarowanie kolejowych terenów.

Dotychczas tereny będące w posiadaniu PKP nie były wykorzystywać w sposób efektywny. To się zmienia.

Tak, dążymy do tego, by optymalizować efekty z posiadanego majątku. Realizujemy szereg projektów komercyjnych, chcemy budować na tych terenach powierzchnię biurową, handlową, a także jesteśmy głównym partnerem jeżeli chodzi o realizację programu Mieszkanie Plus.

PKP jest największym posiadaczem nieruchomości w Polsce, dysponujemy areałem ponad 100 tys. hektarów. Spora część gruntów, które posiadamy, nie nadaje się do realizacji projektów komercyjnych typu zabudowa mieszkaniowa czy biurowa. To są tereny zlokalizowane na międzytorzach, tereny, gdzie występują szkody górnicze, skażenie gleby. Te tereny nadają się idealnie pod budowę farm fotowoltaicznych.

Zostały już wskazane konkretne lokalizacje, gdzie te farmy powstaną. Na jakich zasadach zostały wybrane?

- Cały czas nad tym pracujemy, portfel nieruchomości jest bardzo duży. Na tę chwilę mamy zweryfikowane sto kilkadziesiąt hektarów działek. Pierwsza działka, na której chcielibyśmy zacząć realizację tego typu inwestycji, znajduje się na Górnym Śląsku i to jest działka o powierzchni ok. 20 hektarów. Ta działka może produkować tyle prądu, ile rocznie zużywa cała Krynica.

Kiedy można spodziewać się powstania tej farmy?

- Chcielibyśmy zawrzeć stosowną umowę w pierwszym kwartale przyszłego roku. Założyliśmy, że do końca roku potrwają prace związane z weryfikacją całego portfela nieruchomości. Później wypracujemy model, w jakim moglibyśmy współpracować. 

Fotowoltaika to jeden z pomysłów na wykorzystanie potencjału terenów będących własnością PKP. Ale nie jedyny. Są innowacyjne dworce, stacje ładowania samochodów elektrycznych. Jak jeszcze można te tereny wykorzystać?

- Szukamy pomysłu na dworce. Przyzwyczajenia pasażerów mocno zmieniły się w ostatnich latach. Dziś nikt nie przychodzi na dworzec i nie czeka kilka godzin na przyjazd pociągu, raczej przyjeżdża w ostatniej chwili. To też jest często transport do dworca - komunikacją miejską, samochodem, rowerem, to są różne formy i my musimy odpowiadać na te potrzeby. To jest duże wyzwanie, bo połowa z obiektów dworcowych, którymi dysponujemy, to są dworce pod opieką konserwatora zabytków. Jeśli chodzi o modernizację tego typu obiektów, tutaj są znaczące ograniczenia.

Obecnie realizujemy projekt modernizacji 189 dworców - to jest największy w historii  PKP tego typu projekt wart ponad 1,5 mld zł. Dworce, które już przeszły modernizację, są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, są stosowane nowoczesne rozwiązania zmniejszające koszty funkcjonowania tych obiektów.

Realizujemy także projekt ok. 40 nowoczesnych dworców systemowych. To są obiekty, które już dziś wykorzystują panele fotowoltaiczne, jest tzw. szara woda, czyli zbieramy deszczówkę, która jest następnie wykorzystywana na potrzeby dworca, jest na nich montowana dynamiczna informacja pasażerska. Staramy się także instalować stacje ładowania samochodów elektrycznych. 

Rozumiem, że PKP będzie korzystać z energii wytwarzanej na farmach fotowoltaicznych?

- Cała kolej jest w Polsce największym odbiorcą energii. Wiadomo, że jej zużycie w naszym kraju systematycznie wzrasta i będzie wrastało. Wymagania, które stawia przed nami Unia Europejska, nakazują wdrażanie tych zielonych źródeł energii, więc to, co realizujemy, jak najbardziej wpisuje się w strategię całego kraju. Czy będziemy wykorzystywać energię z farm na własne potrzeby? Jeżeli będzie taka możliwość i będzie to zasadne, jak najbardziej tak. 

Wspomniał pan o programie Mieszkanie Plus. Swego czasu były dość huczne zapowiedzi realizacji tego programu m.in. na terenach kolejowych.Na jakim etapie jest realizacja tych założeń?

- Na dziś mamy zawarte 19 umów inwestycyjnych, z tego w najbliższym czasie prace rozpoczną się na 3 działkach i systematycznie będziemy dokładać kolejne nieruchomości. Absolutnie nie wycofujemy się z obietnic.

Tereny kolejowe często nie są łatwymi działkami do realizacji tego typu projektów. To są bardzo często bardzo duże nieruchomości, one wymagają jakiegoś wydzielenia. Musimy również przewidywać, że kolej będzie się rozwijała, więc realizując te projekty, nie możemy ograniczać przyszłego rozwoju kolei, o tym też musimy pamiętać. Niestety często te tereny są zanieczyszczone i proces remediacji też będzie chwilę trwał. Jesteśmy głównym graczem, głównym partnerem jeżeli chodzi o program Mieszkanie Plus. 

Jakie to są lokalizacje, w których te 3 projekty będą realizowane?

- Te trzy pierwsze projekty to Szczecin, Warszawa i Wrocław. 

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019