Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Polski "jednorożec" to kwestia czasu

Autor: Karolina Markowska
Dodano: 09-10-2019 13:47

Pojawienie się na polskim rynku jednorożca nie jest odległą perspektywą. Wśród firm, które mogą walczyć o to miano wymieniane są platforma ZnanyLekarz, Brainly oraz Booksy – mówi w rozmowie z WNP.PL Marcin Seniuk, dyrektor departamentu rozwoju startupów w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.


Przeprowadzone przez fundusz badania pokazują, że Polska jest dziewiątym krajem w Europie pod względem perspektyw dla inwestycji w nowe, innowacyjne spółki. O ile Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla funduszy venture capital z Europy Środkowej i Wschodniej, tak mniej atrakcyjnie wyglądamy dla funduszy z zachodu.

- Polskie startupy nie są tak atrakcyjne dla Europy Zachodniej jakbyśmy tego chcieli. To nie jest tak, że dominujemy w Europie, ale jesteśmy bardzo dojrzałym rynkiem, z potencjałem. Nie jesteśmy pierwszą destynacją jeśli chodzi o kapitał zagraniczny, ale już jesteśmy zauważalni i rozpoznawalni – podkreśla Marcin Seniuk, dyrektor departamentu rozwoju startupów w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zdaniem specjalistów, polskiemu rynkowi startupów brakuje „unicorna” (startup wyceniany na co najmniej miliard dolarów amerykańskich). Tak duży sukces mógłby przyciągnąć potencjalnych inwestorów z Europy Zachodniej.



Jak tłumaczy Marcin Motel, Sales Director UiPath w Polsce (pierwszy rumuński jednorożec) najważniejsze przy tworzeniu miliardowego biznesu jest odnalezienie odpowiedniej niszy.

- Nie ma złotego środka. Jednym z czynników sukcesu jest dobór rynku i odpowiedni produkt. Nie powinniśmy pakować się w rynek mocno konkurencyjny, jeśli nie mamy produktu, który mocno nas wyróżni. Po drugie, nie powinniśmy ryzykować za dużo własnymi pieniędzmi. Jest dużo środków dostępnych w ramach venture capital.

Przeczytaj Wielu Polaków z wykształceniem technicznym „idzie” do biznesu. To nasza przewaga

Marcin Seniuk potwierdza te słowa i podkreśla, że pojawienie się na polskim rynku jednorożca nie jest odległą perspektywą. Wśród firm, które mogą walczyć o to miano wymieniane są platforma ZnanyLekarz, Brainly oraz Booksy. 

- Wszystko co robimy jako strona publiczna i to o czym powinni pamiętać nasi partnerzy rozwijając system startupowy, to przede wszystkim skupienie się na biznesie, produkcie i odpowiednim plasowaniu tych rozwiązań w odpowiedzi na faktyczne potrzeby klientów. Mityczny jednorożec będzie odpowiedzią na te działania.

Więcej na temat polskiego środowiska startupów, najczęstszych błędów i szans w rozmowie zarejestrowanej podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019