Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Gdy trafił do zakładu miał 17 lat, wskrzesił giganta z PRL. Poznajcie Edmunda Majtykę

Autor: Rafał Kerger, Piotr Wiśniewski
Dodano: 12-10-2019 10:27 | Aktualizacja: 12-10-2019 10:31

Jak zarządzać ludźmi i współczesnym zakładem automotive, do tego zyskać miano najlepiej zorganizowanej fabryki części motoryzacyjnych w Polsce? Rozmawiamy o tym z Edmundem Majtyką, prezesem Neapco Europe. Fabryka Neapco zatrudnia w Praszce w Opolskiem ponad 1 tys. osób. Edmund Majtyka kontynuuje w Praszce przemysłowe tradycje motoryzacyjne. W latach 80. tutejszy gigant Polmo, trzy razy w tygodniu wysyłał hamulce do radzieckich kamazów.

Podcast, którego premierowy odcinek przedstawiamy poniżej, zatytułowaliśmy "20. piętro". To pomysł Rafała Kergera i Piotra Wiśniewskiego. W każdym z odcinków o biznesie i zarządzaniu rozmawiają oni z jednym ze znanych w Polsce menedżerów. Rafał Kerger to dziennikarz ekonomiczny i redaktor naczelny serwisów WNP.PL, PulsHR.pl oraz PortalSamorzadowy.pl. Piotr Wiśniewski przez lata zarządzał firmą Maflow. Jest też partnerem zarządzającym DB77 Consulting oraz założycielem pierwszej w Polsce platformy agencji pracy robotów dbr77.com.

Gościem na 20 piętrze, w pierwszym odcinku podcastu jest Edmund Majtyka, prezes w Neapco Europe. Firma należy do sektora automotive. Gość "20 piętra" opowiada o swojej karierze, o niecodziennej działalności w Praszce w Opolskiem, w której działa fabryka, oraz o współczesnym zarządzaniu zakładem automotive.

Rozmowy możecie posłuchać na platformie Spotify.




Jeśli ktoś nie korzysta z tego narzędzia pierwszy odcinek 20. piętra można też odsłuchać tutaj.



Partnerem podcastów "20. piętro" jest japońska firma Fanuc, oferująca rozwiązania technologiczne dla przemysłu, dostawca robotów i maszyn.

Wracając jednak do naszego gościa - fabryka Neapco zarządzana przez Edmunda Majtykę to nie tylko największy zakład pracy w Praszce, ale również w całym powiecie oleskim, a także jeden z największych na Opolszczyźnie.



Głównymi produktami fabryki są półosie napędowe oraz odlewy aluminiowe. Klientami fabryki są takie koncerny motoryzacyjne, jak: Ford, BMW, Volkswagen, Daimler, Renault, i General Motors.

Zakład przy ulicy Kaliskiej w Praszce ma zresztą bardzo bogatą historię. W PRL-u gigant zatrudniał nawet pięć razy więcej osób, a planowano dalszą rozbudowę. Przed zbudowaniem fabryki Praszka była małą mieściną (do końca II wojny światowej na rzece Prośnie znajdowała się polsko-niemiecka granica).

Początki zakładu motoryzacyjnego sięgają 1956 roku, kiedy w postawionych podczas niemieckiej okupacji (w latach 1941-42) budynkach przemysłowych przy ul. Fabrycznej otwarto oddział Częstochowskiej Fabryki Wyrobów Blaszanych. 1 stycznia 1957 roku zarządzeniem Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła fabryka usamodzielniła się pod nazwą Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Praszce.

Szansa na rozwój zakładu pojawiła się w 1963 roku, kiedy PRL-owskie władze zadecydowały o przeniesieniu z Warszawy i Starachowic do Praszki produkcji pomp wody i oleju do osobowej warszawy i ciężarowego stara. W tym samym czasie praszkowski zakład dostał nową nazwę - Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego "Polmo" w Praszce.

W1967 roku fabryka w Praszce rozpoczęła produkcje aparatury hamulcowej do samochodów ciężarowych, ciężarówek i przyczep. W latach 70. w Praszce zaczęto wytwarzać hamulce do radzieckich samochodów: kamazów, gazików, uazów i krazów.

W1989 roku przy Kaliskiej pracowało ponad 5 tysięcy osób. Podobno prognozowano, że Praszka docelowo będzie miasteczkiem 40-tysięcznym (dzisiaj ma 8,5 tysiąca mieszkańców). Specjalnie dla pracowników Polmo budowano bloki, przedszkola i szkoły.

Polmo było pierwszą w Polsce sprywatyzowaną firmą w branży motoryzacyjnej. 19 grudnia 1990 roku przekształcono zakład w spółkę Polmo Praszka. W latach 1991-1992 pracę straciło 2400 pracowników. Doszło do rozruchów, ówczesny burmistrz Włodzimierz Skoczek został wywieziony na taczce.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019