Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

#TydzieńwAzji. Diwali okazją do wielkich wyprzedaży

Autor: Instytut Boyma
Dodano: 08-10-2019 16:47

Święta pochodzące z kalendarzy religijnych lub państwowych od wielu lat są motorem zwiększonej konsumpcji w krajach Zachodu. Ostatnio również w wielu krajach Azji lokalnie ważne święta stały się okazją do dużych zakupów, także w celu obdarowywania rodziny. W Indiach jest to hinduistyczne Diwali, festiwal świateł, przypadające w tym roku 27 października (na południu Indii celebrowane zaś dzień wcześniej).

Z punktu widzenia globalnych sieci handlowych rozłożenie tego rodzaju świąt równomiernie w kalendarzu powoduje mniejszą zależność od obrotów w końcu roku. Jest to jeden z powodów, dla których zarówno amerykański Amazon, jak i indyjsko-amerykański Flipcart-Walmart zorganizowały w tygodniu od 29 września do 4 października „festiwale” handlowe z wielkimi obniżkami cen.

Wyprzedaże kojarzone w USA i Europie z „czarnym piątkiem” otrzymały nazwy w wypadku Amazona „Great Indian Festival” („Wielkie Święto Indyjskie”), a Flipcarta – „Big Billion Days” („Dni Grubego Szmalu”). Obie spółki mają dominującą pozycję na indyjskim rynku e-commerce, a spodziewając się znacznego zwiększenia ruchu zatrudniły czasowo pod koniec września dodatkowo w sumie 140 tys. ludzi.

Obie wielkie firmy zaciekle ze sobą konkurują. Mają jednak również dwa wspólne cele. Po pierwsze, starają się poprzez okresy wielkich wyprzedaży przyzwyczaić mieszkańców Indii do zakupów online. Szacowany w 2017 przez India Brank Equity Foundation na 39 mld USD rynek e-commerce, ma wedle prognoz tej częściowo zależnej od rządu agencji urosnąć do prawie 200 mld USD w 2026 r. Choć indyjski rynek zakupów online jest nieduży w porównaniu z USA (ok. 520 mld USD) czy ChRL (ponad 1200 mld USD), to ma perspektywę szybkiego wzrostu.

Drugim wspólnym celem obu gigantów sprzedaży zależnych od amerykańskich gigantów jest ograniczenie możliwości rozwoju platformy online przygotowywanej przez firmę Reliance znanego biznesmana Mukesha Ambaniego. Ta ostatnia znajduje się obecnie w fazie testowej. Przewagą indyjskiej firmy będzie łatwy dostęp do danych internautów i znajomość ich zwyczajów. Reliance jest bowiem największym sprzedawcą telefonów i dostawcą internetu, a indyjskie praktyki rynkowe pozwalają dość swobodnie wykorzystywać dane klientów.

Wchodzenie rynki azjatyckie wymaga świadomości innych kalendarzy. Lokalnie ważne święta to nie tylko okazja do wysłania pocztówek, maili i wiadomości tekstowych, będących ważnym elementem budowania relacji z klientami i partnerami biznesowymi. To także dobry czas wejścia na nowe rynki ze specjalnymi akcjami marketingowymi.  Błyskawiczny rozwój e-commerce w Indiach powoduje, że najpopularniejsze platformy tego rodzaju mogą być ważnym partnerem w zagranicznej ekspansji polskich produktów.

Następnym wielkim świętem zakupów w Azji będzie Dzień Singla, obchodzony 11 listopada w krajach pod wpływem chińskiej kultury biznesowej.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019