Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Jeśli chcemy mieć nowoczesną kolej, musimy wysupłać 300 mld zł

Autor: Piotr Stefaniak
Dodano: 10-10-2019 06:02 | Aktualizacja: 10-10-2019 07:14

W Krajowym Programie Kolejowym zmieniliśmy podejście do roli kolei, nie są już zamykane linie, a przeciwnie, te zamknięte są przywracane do ruchu i budowane są nowe. Wśród wielu zadań KPK jest też budowa kolei aglomeracyjnych. Usprawniliśmy proces realizacji inwestycji, odchodząc od dyktatu zamawiającego i wprowadzając dialog z wykonawcami i producentami materiałów. Nie muszą się oni obawiać „dołka” inwestycyjnego, bo od 2021 r. przez kilka kolejnych lat chcemy, by nasze inwestycje miały rocznie wartość średnio po 12 mld zł – mówi w rozmowie z portalem WNP.PL Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Niektórzy mówią, że w ciągu ostatnich 4 lat kolej zmieniła się, bo przestała likwidować swoje linie.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: - Podstawą jest zmiana myślenia, jaka u nas nastąpiła. Często powołujemy się na przykłady Zachodu, lecz niekoniecznie z nich korzystamy. A tam od wielu już lat kolej stała się podstawowym środkiem transportu.

Tymczasem decyzje podejmowane u nas w ciągu 30 lat zakładały zamykanie linii.
Bo były nierentowne dla PLK...

- Wtedy tak. Dlatego ponad 5 tys. km linii wyłączono z eksploatacji lub zostały fizycznie zlikwidowane. Natomiast obecny Krajowy Program Kolejowy (KPK) zakłada m.in. przywracanie ruchu pociągów pasażerskich – np. Lubin znów ma dostęp do kolei.

Nie buduje się obecnie ważnych nowych odcinków, jak wskazują różne badania.

- Taki jest pogląd. Jednak przypomnę, że od podstaw zbudowaliśmy m.in. łącznicę linii „radomskiej” do lotniska Chopina czy budujemy łącznicę Czarnca-Włoszczowa. Przygotowujemy dokumentacje projektową dla 50 km linii Podłęże-Piekiełko, robimy studium wykonalności zakładające praktycznie budowę 80 km nowej linii Ełk-granica państwa, fragmentu Rail Baltica. Także przy modernizacji dawnej węglówki, łączącej Górny Śląsk z Trójmiastem, przedłużymy łącznicę o 20 km.

Sumując te odcinki, w tej perspektywie finansowej powstanie ponad 200 km nowych linii.

Co jest głównym celem KPK - odtworzenie stanu infrastruktury kolejowej według dawnych parametrów technicznych czy to, aby kolej mogła przejmować więcej pasażerów i ładunków z dróg?

- KPK obejmuje 220 różnych zadań i modernizację 9000 km torów. Głównym jego założeniem jest modernizacja linii kolejowych dla ruchu pasażerskiego i towarowego, czyli poprawa ich parametrów, w tym zwiększenie prędkości jazdy. Ale towarzyszą temu inne zadania, jak np. zabudowa nowoczesnych systemów sterowania ruchem, zwiększenie dostępności komunikacyjnej czy budowa warunków dla kolei aglomeracyjnych.

Przykładem ostatniego jest Warszawa, gdzie od zachodu po modernizacji oddaliśmy linię obwodową, z której korzystają dziś codziennie tysiące pasażerów. Na linii średnicowej w Krakowie powstają dwa nowe tory dla ruchu aglomeracyjnego. Taką kolej budujemy także w Szczecinie i Rzeszowie, a dla lepszych podroży w aglomeracjach powstają nowe przystanki w Olsztynie, Lublinie i Białymstoku.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019