Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

PayPal wchodzi na chiński rynek płatności

Autor: PAP/JS
Dodano: 18-10-2019 08:17

PayPal wchodzi na chiński rynek płatności. Choć zdaniem analityków "nie ma szans" z lokalnymi rywalami - Alipay czy WeChat Pay - firma wiąże nadzieje z usługami płatności przy zakupie zagranicznych produktów przez Chińczyków - podał dziennik "Financial Times".

Poprzez wykupienie większościowego udziału w lokalnej firmie Gopay spółka może uczestniczyć w wartym 277 bilionów juanów (39 bln dolarów) chińskim rynku płatności. Tamtejszy bank centralny zezwolił na transakcję mimo rosnących napięć handlowych między Waszyngtonem i Pekinem - przypomniał "FT".

Oznacza to, że Paypal jest jedyną zagraniczną firmą usług płatniczych w Chinach, licencjonowanym do autoryzacji lokalnych i międzynarodowych transakcji internetowych i mobilnych. Dotychczas rząd otworzył na zagraniczne firmy m.in. rynki ubezpieczeniowe, giełdowe i zarządzania funduszami, lecz płatności pozostawały w rękach lokalnych podmiotów.

Pozwoliło to chińskim systemom Alipay (Alibaba) i WeChat Pay (Tencent) na zdobycie znacznych udziałów w rynku. Pierwsza firma odpowiada za ok. 53,8 proc. wszystkich płatności online, a usługa WeChat - za 39,9 proc. - wynika z danych za I kw. firmy analitycznej iResearch.

Szansa, że zagranicznej firmie uda się rozbić istniejący duopol jest niska. "PayPal nie ma szans. Chiny są wyjątkowo dojrzałym rynkiem pod tym względem" - wskazał analityk firmy IDC, Xue Yu.

Zdaniem anonimowego źródła "FT" amerykański dostawca płatności liczy jednak na inną drogę rozwoju na tym rynku - pośredniczenia przy zakupach w sieci, jakich Chińczycy dokonują z zagranicznych serwisów. W tym przypadku niewielu sprzedawców oferuje opłaty za pomocą Alipay czy WeChat Pay, a PayPal ma przewagę.

Z zeszłorocznych badań rynkowych tej firmy wynika, że Chiny są jedynym rynkiem przewyższającym USA pod względem wartości zakupów dokonywanych przez internet. W porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi więcej obywateli ChRL decyduje się też na zakup ze stron zagranicznych (27 proc. vs. 35 proc. zapytanych respondentów).

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019