Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Pouczający kryzys. Nasze rafinerie stanęły na wysokości zadania

Autor: Paweł Szygulski
Dodano: 13-11-2019 06:01

Konieczność wstrzymania dostaw skażonej rosyjskiej ropy do Polski pokazała, że warto inwestować w możliwie najsprawniejszą infrastrukturę przesyłu i magazynowania ropy naftowej oraz paliw.


Znamienne jest też to, że tylko w maju Naftoport przeładował 2,2 mln ton ropy naftowej, podczas gdy w poprzednim czasie średnio w miesiącu rozładowywane było około miliona ton tego surowca. Przez 46 dni unieruchomienia rurociągu "Przyjaźń" Naftoport przyjął o 13 zbiornikowców więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. W sumie było ich 51.

Z infrastrukturą - bezpiecznie

Kryzys w dostawach ropy pokazał jednak również, jak wielkie znaczenie mają zdolności magazynowania ropy oraz szybkiego uwalniania jej zapasów za pomocą infrastruktury przesyłowej. W obu tych obszarach ma dojść do zintensyfikowania inwestycji, które będą zgodne z forsowaną przez rząd polityką zwiększania poziomu bezpieczeństwa energetycznego Polski.

W listopadzie 2017 roku Rada Ministrów przyjęła dokument Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym, zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić "wiodącą rolę" w składowaniu tego surowca oraz paliw, "zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego", w tym rozbudową pojemności magazynowych.

Następnie możliwości inwestycyjne PERN-u zwiększyło połączenie z OLPP, największym w Polsce podmiotem składowania i przeładunku paliw płynnych. W jego wyniku na początku 2018 roku PERN przejął 19 baz magazynowych o łącznej pojemność około 1,8 mln metrów sześc.

Dziś PERN zarządza bazami magazynowymi ropy naftowej o łącznej pojemności około 3,5 mln metrów sześc. oraz siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych. Spółka tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje również surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

**
Tekst pochodzi z "Raportu specjalnego Nowego Przemysłu 2019". Całość dostępna w Strefie Premium WNP.PL.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020