Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Fiat Chrysler Automobiles i PSA rozmawiają o fuzji

Autor: PAP/TE
Dodano: 30-10-2019 09:36 | Aktualizacja: 30-10-2019 17:23

Koncerny motoryzacyjne Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA rozmawiają na temat połączenia - informuje dziennik "Wall Street Journal". W przypadku ich powodzenia powstanie transatlantycki podmiot wart ok. 46 mld dolarów i stanowiący czwartą na świecie siłę pod względem liczby sprzedanych samochodów.


"WSJ" dodatkowo zwraca uwagę na dużą konkurencję oraz zaostrzanie, szczególnie w Europie, norm emisji spalin. Te czynniki wymuszają na koncernach motoryzacyjnych współpracę i współdzielenie kosztów m.in. badań i rozwoju.

Amerykański dziennik przypomina jednocześnie, że próby połączenia są bardzo trudne do zrealizowania ze względu chociażby na kwestie polityczne. To m.in. polityka zaważyła na fiasku wcześniejszych negocjacji połączeniowych FCA z Renault.

Według jednego z informatorów "WSJ" rozmowy między FCA i PSA mają doprowadzić do połączenia na równych zasadach. Dotychczasowy dyrektor generalny PSA Carlos Tavares pełniłby funkcję szefa nowego podmiotu. Natomiast prezes FCA John Elkann utrzymałby tę funkcję w ramach nowej struktury.

Jak podkreśla kolejny rozmówca "WSJ" możliwe są też inne scenariusze. Nie ma też pewności, że rozmowy zakończą się sukcesem.

Według analityków cytowanych przez Agencję Bloomberg, fuzja FCA i PSA "ma większą logikę" niż wcześniejsze, nieudane rozmowy o konsolidacji z francuskim Renault. Mają też większe szanse na zakończenie się powodzeniem. Zdaniem ekspertów, konsolidacja może umożliwić uzyskanie efektu synergii brutto powyżej 7 miliardów euro do 2023 r. Co ważne, Grupa PSA zyskałaby możliwość powrotu na rynek amerykański, na którym jest niemal nieobecna, a koncern FCA powstrzymałby słabnącą pozycję na Starym Kontynencie.

FCA rozpoczęło negocjacje z PSA w kilka miesięcy po tym jak załamały się negocjacje z innym francuskim koncernem - Renault. Zerwano je po tym jak Fiat Chrysler nie otrzymał pełnego wsparcia ze strony rządu w Paryżu, który jest strategicznym udziałowcem w Renault. Dodatkowo opory przed połączeniem miał Nissan, który razem z Francuzami tworzy sojusz motoryzacyjny (przy udziale Mitsubishi).

Mimo fiaska rozmów z Renault prezes FCA zostawił drzwi otwarte do ich kontynuowania w przyszłości. Jednak problemy wewnątrz sojuszu Renault - Nissan i próby restrukturyzacji jego struktury spowodowały, że Fiat zaczął rozglądać się za nowym partnerem.

W ubiegłym roku firmy razem sprzedały 8,7 mln samochodów, co czyni je razem czwartym podmiotem na świecie pod względem ilościowym. Razem wyprzedziłyby w tym zestawieniu General Motors, który sprzedał 8,4 mln egzemplarzy w 2018 roku. Jednak nadal FCA i PSA miałyby duży dystans do nadrobienia w stosunku do pierwszej trójki (VW, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota).

Będący na czele zestawienia Volkswagen sprzedał 10,8 mln samochodów, podobny wynik odnotował sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, a Toyota miała 10,6 mln dostarczonych egzemplarzy.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020