Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Fuzja potwierdzona. Fiat Chrysler Automobiles i PSA łączą siły

Autor: PAP/TE
Dodano: 31-10-2019 08:49 | Aktualizacja: 31-10-2019 09:25

Włosko-amerykański koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i francuska grupa Peugeot Societe Anonyme (PSA) poinformowali w czwartek o połączeniu sił. Nowy podmiot będzie czwartym pod względem sprzedaży producentem samochodów na świecie.


Oczekuje się, że sfinalizowanie fuzji będzie przynosić 3,7 mld euro rocznie w ramach efektu synergii bez konieczności zamykania fabryk żadnego z koncernów - podała agencja Reutera.

Jak poinformowały w czwartek firmy, przed finalizacją umowy FCA wypłaci swoim akcjonariuszom specjalną dywidendę w wysokości 5,5 mld euro i przekaże im swoje udziały w spółce Comau specjalizującej się w obszarze robotyzacji i automatyzacji. Peugeot przekaże natomiast swoim akcjonariuszom 46 proc. udziałów należącej do niego spółki Faurecia produkującej części samochodowe.

Francuski minister finansów Bruno Le Maire przyjął umowę z zadowoleniem, wskazując, że zapewni ona obu koncernom masę krytyczną potrzebną do inwestowania w czystsze technologie i pozwoli sprostać wyzwaniom branżowym - podał Reuters.

Umowa w sprawie połączenia koncernów pojawiła się w czasie, w którym koncerny motoryzacyjne reformują dotychczasowe modele biznesowe w obliczu takich trendów, jak elektryfikacja transportu czy autonomizacja jazdy. "Wall Street Journal" wskazał w tym kontekście również na rosnącą konkurencję oraz zaostrzanie, szczególnie w Europie, norm emisji spalin.

Jak podała nowojorska gazeta, nowy podmiot będzie wart około 46 mld dolarów. W ubiegłym roku firmy razem sprzedały 8,7 mln samochodów, co czyni je razem czwartym podmiotem na świecie pod względem ilościowym. Połączone spółki sytuują się przed General Motors (8,4 mln sprzedanych pojazdów w 2018 r.), jednak nadal za pierwszą trójką: niemieckim koncernem Volkswagen oraz francusko-japońskim sojuszem Renault-Nissan-Mitsubishi (obie grupy sprzedały po ok. 10,8 mln samochodów) i japońską Toyotą (10,6 mln dostaw).

FCA rozpoczęło negocjacje z PSA kilka miesięcy po tym, jak załamały się negocjacje z innym francuskim koncernem - Renault. Zerwano je po tym, jak Fiat Chrysler nie otrzymał pełnego wsparcia ze strony rządu w Paryżu, który jest strategicznym udziałowcem w Renault. Dodatkowo opory przed połączeniem miał Nissan, który razem z Francuzami tworzy sojusz motoryzacyjny (przy udziale Mitsubishi).

Do włosko-amerykańskiego koncernu FCA należą m.in. marki: Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Jeep, Lancia i Maserati. W skład francuskiej grupy PSA wchodzą natomiast: Citroen, Peugeot, DS, Opel, Vauxhall i Ambassador.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020