Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Gruntowna modernizacja kilkunastu lokomotyw PKP Intercity

Autor: Piotr Stefaniak
Dodano: 02-12-2019 16:30

PKP Intercity podpisały z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę modernizacji 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Jej wartość wynosi 90 mln zł brutto. Na realizację całego zamówienia poznańska firma ma 24 miesiące.

SM42 to najpopularniejsza seria lokomotyw spalinowych w Polsce, produkcji (do 1992 r.) zakładu Fablok w Chrzanowie, ale wyposażona w silniki diesla produkcji H. Cegielski. Z czasem modernizacje SM42 z różnymi rozwiązaniami silników elektrycznych i agregatów przeprowadzały: zakład w Poznaniu, Newag i Pesa.

Według obecnej umowy, w SM42 zostanie wyposażony w dwa agregaty z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Lokomotywy zyskają też energooszczędne silniki spalinowe, spełniające najnowszą normę emisji spalin.

Ponadto inne rozwiązania, takie jak  m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawią właściwości trakcyjne zmodernizowanych lokomotyw oraz pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa, czyli koszty eksploatacji.

Po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo i niezawodność pracy lokomotyw, a także komfort pracy maszynistów. Zastosowane rozwiązania wpłyną na obniżenie hałasu i drgań.

Odnowione lokomotywy PKP Intercity będzie wykorzystywać przede wszystkim do pracy manewrowej. Ponadto będą mogły ciągnąć składy na zamykanych - na czas modernizacji - linii kolejowych, pociągi w awaryjnych sytuacjach po uszkodzeniu trakcji oraz sezonowo uruchamianych składów, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach. 

Modernizacja SN42 jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 20, zgodnie z projektami: „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity” oraz „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity”.

Przewoźnik podpisał w tej sprawie wiosną 2018 roku umowy  z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Łącznie pozyskał dofinansowanie w kwocie 653,8 mln zł.

FPS H. Cegielski realizuje dla PKP Intercity ponadto umowy: z lutego 2018 r. modernizacji i przeglądu 90 wagonów typu 111A (wartości 410 mln zł brutto), z opcją dodatkowych 26 wagonów (zwiększyło to wartość kontraktu do 697 mln zł brutto) oraz z lutego 2019 r. - modernizacji 10 wagonów na wagony restauracyjne (wartość - 61,3 mln zł).

Patrz też: Pierwsze 10 zmodernizowanych wagonów dla PKP Intercity gotowe

Podobnie jak PKP Intercity, FPS H. Cegielski to spółka skarbu państwa, w której od marca 2010 r. 100 proc. udziałów ma ARP.

Patrz też: Duży zastrzyk finansowy dla H. Cegielski – Poznań

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021