Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Maszyniści się starzeją, a nowych pracowników jest za mało

Autor: PAP/PSZ
Dodano: 03-12-2019 01:20 | Aktualizacja: 03-12-2019 07:37

Luka pokoleniowa wśród maszynistów staje się coraz większym problemem na kolei a największą grupę pracowników stanowią maszyniści, którzy mają ukończone 55 lat. Przewiduje się, że zapotrzebowanie na kierujących pociągami w każdym kolejnym roku będzie wzrastać o 1,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Jak ustalił "Nasz Dziennik" w Urzędzie Transportu Kolejowego, na koniec drugiego kwartału 2019 roku ponad 18 tys. osób posiadało uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego. Aż 16,7 tys. osób zatrudnionych na stanowisku maszynisty posiada licencję, a także ważne badania.

Jednak "najliczniejszą grupę stanowią maszyniści, którzy mają ukończone 55 lat - 4 tys. 401 osób, co stanowi 26,21 proc. całej grupy zawodowej. Maszyniści w przedziale wiekowym 50-55 lat to grupa 2 tys. 575 osób, co stanowi 15,34 proc. wszystkich maszynistów" - podaje dziennik.

Problem luki pokoleniowej jest dostrzegany także przez Ministerstwo Infrastruktury. "Z analiz rynku wynika, że w najbliższych latach nastąpi wzrost pracy przewozowej w transporcie kolejowym o 10-15 proc. Biorąc pod uwagę fakt, że prawie 3 tys. osób prowadzących pojazdy kolejowe miało co najmniej 60 lat zapotrzebowanie na maszynistów w każdym kolejnym roku będzie wzrastać o 1,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego" - podaje dziennik, cytując rzecznika prasowego resortu Szymona Huptysia.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019