Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Koleje Francuskie doradzą przy budowie Kolei Dużych Prędkości w Polsce

Autor: PAP/rs
Dodano: 16-01-2020 14:27 | Aktualizacja: 16-01-2020 14:42

Koleje Francuskie SNCF będą doradzać w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce. KDP mają obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny – poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Wiceminister powiedział, że na doradzanie przyznano unijne wsparcie w wysokości od 2,1 do 3 mln zł. "Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, uwzgledniające specyfikę polskiego rynku" - powiedział Horała.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie z założeniami 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który docelowo będzie obsługiwać ok. 100 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł kolejowy niedaleko portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w nie dłużej niż 2,5 godz.

W ramach programu kolejowego przy budowie CPK ma powstać ponad 1,6 tys. km linii - w pierwszej kolejności 140 km linii dużych prędkości, linia "igrek", czyli Warszawa-CPK-Łódź oraz pierwszy fragment Centralnej Magistrali Kolejowej Północ z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK.

Ten etap powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Potem obie linie będą wydłużane - "igrek" do Wrocławia i Poznania, a CMK Północ przez Płock i Grudziądz do Trójmiasta.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020