Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Jak mądrze ograniczać koszty?

Autor: Dariusz Malinowski
Dodano: 07-04-2020 12:55

Pandemia koronawirusa to wielkie wyzwanie dla firm, zarządzających nimi i dla pracowników. Jakub Jarczewski, dyrektor działu PR i Rozwoju Biznesu w Metro Properties mówi, jak jego firma radzi sobie w obecnej sytuacji. Partnerzy projektu EEC Defence - Razem bronimy gospodarki dzielą się w portalu WNP.PL swoimi nowymi doświadczeniami.



Jak państwa firma w tak trudnym czasie może ograniczyć koszty?

Jakub Jarczewski: oczywiście robimy wszystko, co możemy, by tak ciąć koszty, aby nie stanąć przed trudnym wyborem redukcji załogi. Przede wszystkim maksymalnie obniżamy koszty związane z utrzymaniem zarządzanych przez nas obiektów. Decyzją rządu w obliczu pandemii w obiektach o wielkości powyżej 2000 metrów kwadratowych działać mogą wszystkie placówki prowadzące sprzedaż żywności, chemii, pralnie czy sklepy budowlane - cała reszta musiała zaprzestać działalności. Ale to nie oznacza zamknięcia centrów handlowych, które muszą cały czas być otwarte, by umożliwić wspomnianym podmiotom działalność.

Oczywiście w związku z powyższym liczba odwiedzających nasze placówki jest znacznie mniejsza, a to daje nam konkretne możliwości redukcji kosztów związanych z utylizacją odpadów, zużyciem energii, wody i ścieków. I to robimy. Z drugiej strony rosną wydatki związane z serwisem sprzątającym, który musi teraz jeszcze dokładniej skupiać się na wykonywanej pracy - częściej czyszczeniu podlegają przestrzenie wspólne takie jak toalety, a w szczególności klamki, poręcze, przyciski, krany, ławki itp.
 
Czytaj też: Fotowoltaika mimo wszystko: Jak inwestować w słońce mimo pandemii

Jak i jakie wydatki ograniczać, by nie podkopało to pozycji i możliwości zarządzania firmy w przyszłości?

- Nastał czas oszczędzania i my szukamy oszczędności w każdym możliwym obszarze. Wstrzymaliśmy eventy marketingowe, których organizacja nie ma teraz oczywiście żadnego sensu, wydatki reklamowe, użycie samochodów służbowych, zakupy środków trwałych itp. Wszystko to co nie jest aktualnie potrzebne do utrzymania działalności operacyjnej ulega czasowemu zawieszeniu.

Jakie pułapki czyhają na tych, którzy tną wydatki zbyt nerwowo?

- Nie jestem pewien, czy w zaistniałej sytuacji można zbyt nerwowo ciąć wydatki. My zawsze oglądaliśmy każdą złotówkę dwa razy zanim ją wydaliśmy - teraz robimy to jeszcze uważniej. Musimy robić wszystko, by utrzymać nasze obiekty na dotychczasowym technicznym poziomie, zapewnić bezpieczeństwo klientom i działającym najemcom, ale na przykład możemy zredukować oświetlenie parkingu, elewacji itp.

Jak zarządzać załogą w obecnym czasie?

- Tak, by przetrwać czas i w niezmienionym składzie osobowym dojść do momentu, kiedy pandemia ustąpi. W zasadzie dla nas niewiele się zmienia. Wszyscy pracują normalnie - ci, którzy mogą, robią to z domu. Inni, jak obsługa centrów, działają w sposób rotacyjny. Szczęśliwie mamy takie możliwości i technologie, by móc tak działać.

Czy odpowiedzialna firma nie powinna już przygotowywać się na czas po pandemii? Co w związku z tym może zrobić?

-  Oczywiście! Ale ilość zmiennych, jakie będą na to miały wpływ w naszej branży, jest przeogromna i trudna do przewidzenia. Czy rząd od razu poluzuje wszystkie obostrzenia, czy będzie to robił stopniowo? Jak będą zachowywali się klienci? Ile firm z branży retail do tego czasu dotrwa, a ile będzie już w stanie upadłości? Jaki wpływ na branżę będzie miał notowany aktualnie skok e-commerce?  Ile to wszystko w ogóle będzie trwało i jaki będzie wkład rządzących w pomoc przedsiębiorcom?

Staramy się odpowiadać na te pytania i tworzyć strategię na czas po pandemii. Wiemy, że wiele funkcjonujących na rynku obiektów  handlowych może mieć spore kłopoty lub zwyczajnie nie przeżyć. Tworzymy ofertę dla tych właścicieli i firm, które będą chciały skorzystać z naszego doświadczenia w zarządzaniu obiektami komercyjnymi lub po prostu pomocy „przy powrocie do świata żywych”.

Odpowiedzialność  biznesu a pandemia. Co firmy powinny robić w tym obszarze? Co państwo robicie?

- Na pewno będziemy robili wszystko, by chronić naszą załogę jednocześnie nie obniżając standardów naszej pracy. Nasi ludzie to nasz największy kapitał - to specjaliści z kolosalnym doświadczeniem rynkowym, to na nich opiera się nasz biznes i to oni stanowią jego siłę. I to oni będą fundamentem powrotu do normalności.

Rozmowa powstała w ramach projektu EEC Defence – Razem bronimy gospodarki, animowanego przez Grupę PTWP, organizatora Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC). Partnerzy EEC wymieniają się informacją, wiedzą, doświadczeniem, pomysłami na radzenie sobie w trudnych czasach. Więcej o EEC Defence – Razem bronimy gospodarki.

Firma BCMM bada opinie przedsiębiorców o działaniach, które podejmują w ramach walki z koronakryzysem i przygotowań do  spodziewanego spowolnienia gospodarczego.
Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety, której wyniki opublikujemy na portalu WNP.PL.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021