Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Google ma zgodę na przejęcie DoubleClick

Autor: Gazeta Wyborcza
Dodano: 22-12-2007 16:04

Internetowy gigant dostał od Federalnej Komisji ds. Handlu (FTC) zielone światło na przejęcie spółki DoubleClick. By jednak wystrzelić korkami z szampana, Google musi jeszcze poczekać na decyzję Komisji Europejskiej

Członkowie FTC stosunkiem głosów 4-1 uznali, że transakcja nie grozi tym, że Google zdominuje amerykański rynek internetowej reklamy. A tak argumentował m.in. Microsoft i operator telekomunikacyjny AT&T, chcąc, by komisja zablokowała przejęcie - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

W kwietniu br. Google ogłosiło, że za nowojorską spółkę DoubleClick zapłaci aż 3,1 mld dol. w gotówce - przypomina "GW".

DoubleClick oferuje technologie do wyświetlania reklam w internecie i monitorowania ich efektów (np. zbierania informacji o przebiegu kampanii, o zachowaniu w sieci osób, które widziały reklamy).

Dla Google ta transakcja to szansa na wpłynięcie na szersze wody - koncern do perfekcji opanował zarabianie miliardów na prostych linkach reklamowych wyświetlanych przez wyszukiwarkę. Ale poważne pieniądze płyną też z innych form e-reklamy: od tradycyjnych bannerów przez rozmaite formy multimedialne aż po reklamy wideo.

Członkowie FTC przyznali, że przy ocenie fuzji nie brali pod uwagę obaw dotyczących prywatności, gdyż "wykraczały one poza kompetencje komisji". A te obawy koncentrują się głównie na tym, że Google nie tylko będzie gromadzić wiedzę o tym, kto czego szuka w internecie, ale także o tym, kto jakie witryny odwiedza, jakie filmy i klipy ogląda w sieci i w jakie reklamy klika.

Aby jednak transakcja mogła dojść do skutku, zgodę musi wyrazić jeszcze Komisja Europejska. Tu decyzja ma zapaść na początku kwietnia, choć niekoniecznie musi być równie pozytywna dla Google jak decyzja amerykańskiego FTC. W wielu krajach europejskich Google ma bowiem znacznie większe udziały w rynku, niż ma to miejsce w USA - wyjaśnia "Gazeta Wyborcza".

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020