Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Rośnie rynek GPS w Polsce

Autor: PAP
Dodano: 29-01-2008 13:26

Polacy coraz chętniej kupują urządzenia do nawigacji satelitarnej. W ubiegłym roku sprzedano ich ok. 250 tys., a wartość rynku GPS w Polsce osiągnęła blisko 250 mln zł.

W 2008 roku sprzedaż urządzeń nawigacji satelitarnej może wynieść nawet 350 tys. sztuk - szacują eksperci portalu Money.pl.

Jak wynika z badań Gfk Polonia, sprzedaż urządzeń typu PND (ang. Personal Navigation Device - urządzenia wyposażone w zestaw map i przeznaczone specjalnie do nawigacji) wzrosła w 2007 r. o 400 proc.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy tylko w sieci Media Markt sprzedaż urządzeń GPS była o 400 proc. większa niż w 2006 r. W marketach Electro World sprzedaż wzrosła o 70 proc. Internetowy sklep gps24.pl zanotował wzrost sprzedaży o 150 proc. Wszyscy uczestnicy rynku są pewni, że w 2008 r. liczby te nadal będą rosły.

Boom w branży GPS nie byłby możliwy bez znaczących obniżek cen. Według danych Gfk Polonia, ceny urządzeń spadły nawet o 50-60 proc. Średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 r. do 1100 zł obecnie. Najtańsze modele, wyceniane w 2006 r. na ok. 1200 zł, w 2007 r. można było kupić za 600 zł.

Nie bez znaczenia jest również większa dokładność map używanych przy nawigacji i zwiększona dostępność urządzeń GPS. Przed rokiem 2007 można je było kupić jedynie w sklepach specjalistycznych, z nagłośnieniem samochodowym, niektórych sklepach komputerowych oraz największych sklepach RTV.

Obecna oferta, obejmująca ponad 40 marek i przeszło 160 modeli (w połowie 2006 roku do wyboru było jedynie 35 modeli oferowanych przez 12 firm), jest już powszechnie dostępna w większości dużych sklepów RTV, sklepach internetowych oraz oferujących elektronikę użytkową.

Zdaniem ekspertów, nasycenie rynku urządzeń nawigacji satelitarnej pozostaje wciąż niewielkie i wynosi poniżej 10 proc. Biorąc pod uwagę liczbę wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych, których jest w Polsce blisko 16 mln, oraz łącznie ok. 500-600 tys. urządzeń GPS, kolejne lata będą dla producentów równie dobre jak miniony.

GPS-NAVSTAR (ang. Global Positioning System - NAVigation Signal Timing And Ranging) to system nawigacji satelitarnej obejmujący całą kulę ziemską. Zasada działania polega na pomiarze czasu dotarcia sygnału radiowego z satelitów do odbiornika. Znając prędkość fali elektromagnetycznej można obliczyć odległość odbiornika od satelitów. Mając wpisane do pamięci urządzenia GPS położenie satelitów w czasie, mikroprocesor odbiornika może obliczyć pozycję geograficzną w układzie WGS-84, a także aktualny czas GPS z dokładnością do jednej milionowej sekundy.

System GPS jest utrzymywany i zarządzany przez Departament Obrony USA. Korzystać z jego usług może w zasadzie każdy - wystarczy tylko posiadać odpowiedni odbiornik GPS.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020