Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

#AzjaTech. Chińscy producenci samochodów elektrycznych w starciu z Teslą

Autor: Instytut Boyma
Dodano: 10-09-2020 18:31

W Chinach powstaje wiele startupów zajmujących się produkcją pojazdów typu NEV (new-energy vehicle), czyli całkowicie elektrycznych, elektryczno-wodorowych i hybryd typu plug-in. Ich celem jest zdobycie wiodącej pozycji na rodzimym rynku, którą aktualnie bezsprzecznie zajmuje amerykańska Tesla.


Pod koniec zeszłego roku Tesla rozpoczęła produkcję chińskiej wersji Modelu 3, który podbił tamtejszy rynek. Po uzyskaniu dotacji rządowej, która pozwoliła obniżyć cenę pojazdu o 4 tysiące dolarów do poziomu 39,6 tysiąca dolarów, stał się on najczęściej wybieranym pojazdem elektrycznym wśród chińskiej klasy średniej. Co więcej, w pierwszym kwartale przyszłego roku planowane jest uruchomienie przez Teslę produkcji Modelu Y, którego przedsprzedaż rozpoczęto już w czerwcu. Jak ocenia Gao Shen, niezależny analityk z Szanghaju zajmujący się sektorem produkcyjnym, „biorąc pod uwagę cenę (od 71 200 dolarów), Model Y ma wszystko by przejąć udział w rynku od istniejących krajowych producentów samochodów elektrycznych klasy premium”. Dodatkowym wyzwaniem dla Tesli w ostatnim czasie był wybuch pandemii koronawirusa, który jednak nie przeszkodził w tym, by od lutego bieżącego roku jeszcze zwiększyła produkcję.

W odpowiedzi Evergrande Health Industry Group zapowiedziało, że w ciągu kolejnych trzech do pięciu lat planuje zająć miejsce Tesli i zostać największym producentem samochodów NEV na świecie. Firma przeznaczy łącznie ponad 6 miliardów dolarów na opracowanie całego łańcucha produkcji, włącznie z akumulatorami, silnikami i układami zasilania. Z kolei chińskie start-up’y Li Auto oraz Xpeng, wchodzące w konkurencję o chińskich klientów, zbierają na ten cel fundusze na amerykańskich giełdach NASDAQ i NYSE.

Z powodu wybuchu pandemii koronawirusa zanotowano w Chinach ponad 37-procentowy spadek sprzedaży pojazdów NEV. Jednak, według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, sprzedaż powinna ponownie wzrosnąć w drugim kwartale. Chiny, walcząc o pozycję światowego lidera w dziedzinie technologii i wiodącego producenta ekologicznych samochodów, zgodnie z założeniami planu Made in China 2025, planują w ciągu kolejnych pięciu lat osiągnąć roczną produkcję 3 milionów pojazdów elektrycznych. Wkrótce okaże się czy, pomimo rosnącej popularności i doskonałej reputacji Tesli ten plan ma szansę się urzeczywistnić.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020