Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Chaos, straty, roszczenia. Rząd opracuje nową strategię dla lotnictwa

Autor: Adam Sierak
Dodano: 12-11-2020 06:00 | Aktualizacja: 12-11-2020 06:25

Zarządzanie w chaosie – tak swoją sytuację może opisać niemal każdy prezes spółki działającej w branży lotniczej oraz w jej bezpośrednim zapleczu. Administracyjny zakaz lotów przez 3 miesiące, potem nagłe rozporządzenia zabraniające lotów do wybranych krajów, a w konsekwencji wciąż prujące się siatki połączeń... Tak źle w komunikacji pasażerskiej jeszcze nie było. Rozmawiamy o tym z Olgą Ewą Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii.


- Czwartkowe (5.11.) spotkanie z ponad 40 przedstawicielami branży lotniczej to dla nas duża dawka wiedzy i pomysłów. Jako rząd analizujemy różnego rodzaju warianty. Model lotnictwa i tej gałęzi gospodarczej zmienia się nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie - powiedziała nam w „Rządowej ławie” Olga Ewa Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii. 

Strategia, której nie ma

Spotkanie, w którym brali udział przedstawiciele przewoźników, lotnisk, firm lotniczych oraz agencji rządowych regulujących funkcjonowanie branży, zakończyło się deklaracją, że powstanie „biała księga”, która wytyczy ścieżkę odbudowy dla lotnictwa oraz określi wizję jej funkcjonowania na dłużej.

- Najważniejsze jest to, żeby stworzyć systemowe, międzynarodowe rozwiązanie. Być może w oparciu o konsultacje międzyrządowe - dodaje wiceminister.

Jednak „biała księga” nie będzie dokumentem, którego powstania od wielu lat domaga się branża. Chodzi o „Strategię dla branży lotniczej”, której szybkie opublikowanie w lutym tego roku zapowiadał w WNP.PL odpowiedzialny za nią Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.

- Strategia jest potrzebna. Mam ją na moim biurku. Nie chcę mówić o szczegółach, bo przede mną jeszcze parę spotkań w tym temacie.  Po nich będę w stanie ją spiąć i procedować poza ministerstwem - tłumaczył wtedy Marcin Horała.



Dokumentu jednak nie ma. Jest za to apel przedstawicieli trzynastu regionalnych lotnisk o zarezerwowanie w budżecie na 2021 dodatkowych prawie 250 mln zł na pokrycie dotychczasowych szkód wyrządzonych przez decyzje administracyjne. Chodzi o całkowity zakaz lotów samolotów pasażerskich w okresie od 15 marca do 30 czerwca. List z takim apelem dotarł do Ministerstwa Infrastruktury pod koniec października. Na razie pozostaje bez odpowiedzi.

Dotychczasowe 142 mln zł pomocy rządowej dla lotnisk (z czego tylko 90 mln zł przelano do regionów) pokryło około 30 procent poniesionych w tym okresie strat.

Wyciszanie lotnisk

Jak nieoficjalnie ustaliliśmy – w portach lotniczych trwa praca na kolejnym pismem. Tym razem będzie ono zaadresowane do ministra rozwoju, pracy i technologii, a znajdą się w nim propozycje konkretnych rozwiązań, które ułatwią branży lotniczej odbicie się od finansowego dna.

Coraz większy wpływ na wyniki finansowe regionalnych lotnisk w Polsce mają tzw. Obszary Ograniczonego Użytkowania (OOU - obszar wyznaczony na podstawie przepisów z zakresu ochrony środowiska, wokół obiektu generującego hałas). W pandemii problem tylko się pogłębił.

Z tytułu odszkodowań dotyczących OOU  lotnisko w Poznaniu wypłaciło już kilkadziesiąt milionów złotych. Pieniądze te, jak podkreślają władze portów, mogłyby zostać przeznaczone na rozwój infrastruktury i nowych połączeń lotniczych, co przyczyniłoby się do kreowania nowych miejsc pracy.

Utrzymanie obecnie stosowanych przepisów może, zdaniem zarządzających portami, doprowadzić do braku możliwości ich rozwoju, a w skrajnych przypadkach nawet do zamknięcia niektórych lotnisk w Polsce. Nieuregulowanie kwestii OOU może także spowolnić budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Zbieramy te wszystkie postulaty, a potem je weryfikujemy przez szereg departamentów w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, treści te trafiają również do Ministerstwa Finansów - wyjaśnia wiceminister Olga Semeniuk.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021