Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Kolej włącza "cyfrowy silnik". Technologie coraz bardziej dostępne

Autor: Adrian Ołdak
Dodano: 08-06-2021 18:00

- Tabelki w excelu czy maile już nie wystarczą. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej przewoźników - mówi prof. Jana Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w rozmowie o trendach technologicznych na kolei. Wskazuje też, że zjawisko skracania łańcucha dostaw przestało być tylko marketingowym zawołaniem i weszło do codziennej praktyki wielu firm. To jeden ze skutków pandemii.


- Na skutek pandemii znaczenia nabrała niezawodność transportu. Coraz bardziej ważna zaczyna być modułowa struktura modelu biznesowego przedsiębiorstwa. Z jednej strony umożliwia skalowalność biznesu, z drugiej - pozwala na szybsze dostosowanie do zmian w otoczeniu - mówi prof. Jana Pieriegud z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. - Liczy się też lepszy dostęp do informacji, zaawansowana analiza danych i wsparcie decyzji biznesowych.

Zjawisko elastycznego, zwinnego, odpornego na zakłócenia łańcucha dostaw to nic nowego. Wskutek pandemii przestało być jednak tylko marketingowym hasłem i weszło do codziennej praktyki wielu firm. W efekcie, zdaniem prof. Pieriegud, można spodziewać się coraz częstszego stosowania aplikacji zwiększających elastyczność łańcucha dostaw i nowych generacji systemów bezpieczeństwa danych.

Inne trendy ważne dla kolejnictwa to automatyzacja, jej integracja, digitalizacja dokumentacji, cyfryzacja procesów biznesowych, internet rzeczy, 5G, systemy satelitarne, teledetekcja, uczenie maszynowe.

- W przypadku przewoźników kolejowych ważne jest wdrażanie systemów pozwalających na zarządzanie procesami operacyjnymi, handlowymi czy na zapleczu technicznym, np. przy naprawach lokomotyw i wagonów. Konieczna jest integracja działań w sferze cyfrowej i operacji biznesowych. Zwykłe tabelki w excelu czy maile, a nawet odrębne moduły wspierające poszczególne obszary działalności firmy, dzisiaj już nie wystarczą - mówi ekspertka. - Kiedy pięć lat temu zaczynałam badania nad cyfryzacją kolei, przykładów stosowania zaawansowanych technologii było niewiele; dzisiaj jest ich coraz więcej. Stają się tańsze i bardziej dostępne.

Warte zauważenia są dwa przedsięwzięcia - oba świeże.

W marcu w rybnickim zakładzie produkcji i utrzymania taboru kolejowego DB Cargo Polska powstała potokowa linia do regeneracji zestawów kołowych. Dzięki temu potroiły się jego możliwości - do 10 tys. zregenerowanych zestawów rocznie, a - co ważne z perspektywy technologicznej - elektroniczny system nadzoru gwarantuje wysoką jakość napraw.

Czytaj więcej: DB Cargo potraja możliwości polskiego zakładu. Pomogły rozwiązania przemysłu 4.0

Z kolei w maju inny przewoźnik towarowy, CTL Logistics, wdrożył system RailSoft zarządzający procesami logistyki kolejowej.

- Kupiliśmy prawie 500 tabletów i poszliśmy do maszynistów, do rewidentów, mówiąc, że wszystkie dokumenty papierowe zamieniamy na elektroniczne - mówił w rozmowie z WNP.PL prezes firmy Grzegorz Bogacki, wyliczając spodziewane korzyści z wdrożenia.

Czytaj więcej: CTL Logistics: chcemy być liderem zielonej zmiany

Profesor Jana Pieriegud doradza Komisji Europejskiej w sprawie planu badań w programie Shift2Rail. Celem przedsięwzięcia jest m.in. wsparcie budowy jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, co nadal jest dużym wyzwaniem, ponieważ systemy kolejowe poszczególnych państw Unii były budowane odrębnie.

- Jest już przygotowany nowy wieloletni program, w kwietniu przyjęto plan roczny, na podstawie którego będą ogłaszane nowe konkursy. Można wyróżnić pięć obszarów konkursowych: tabor kolejowy, zaawansowane systemy zarządzania i sterowania ruchem, niezawodna infrastruktura o dużej przepustowości, rozwiązania informatyczne pozwalające świadczyć atrakcyjne usługi kolejowe, technologie zapewniające zrównoważony transport kolejowy - informuje prof. Pieriegud.


Profesor Jana Pieriegud była też gościem debaty na EEC Online poświęconej kolejowemu cargo.
 
Czytaj więcej: Nadchodzi zmiana na torach. Punkt zwrotny już widać

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021