Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Czołgi Abrams będą bez osłony? Opóźnienia w realizacji programu Narew

Autor: Bartosz Dyląg
Dodano: 23-07-2021 18:00

- Dostępne informacje na temat harmonogramu realizacji programu Narew oznaczają, że przez pewien czas kupione ostatnio czołgi Abrams będą pozbawione osłony przed atakiem z powietrza - wskazał w Sejmie były szef MSW, poseł Bartłomiej Sienkiewicz.

W czwartek (22 lipca) w Sejmie przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Inspektoratu Uzbrojenia omawiali z posłami stan realizacji programów Wisła i Narew.

Przełom Wisły - 2023/24

Jeżeli chodzi o program Wisła, dostawa sprzętu ze Stanów Zjednoczonych nastąpi w czwartym kwartale 2022 roku, a jego integracja i odbiór, która będzie odbywać się w warsztatach techniki lotniczej w Toruniu w ramach procedury SICO (System Integration Checkout), ma być finalizowana w pierwszym kwartale 2023 roku.

Na przełomie 2023 i 2024 zakładane jest osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej 37. dywizjonu rakietowego obrony powietrznej w Sochaczewie. Ma on zostać wyposażony w system Patriot/IBCS w pierwszej kolejności.

– Pierwsza faza, na której skupiony jest główny wysiłek pozyskania systemu, realizowana jest zgodnie z harmonogramem – podkreślił wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa.

Większość umów podpisana

Większość umów na pozyskanie elementów systemu Wisła jest już podpisana. Poza główną umową z USA z marca 2018 roku na kwotę blisko 4,6 mld dol., podpisano też porozumienia dotyczące szkolenia czy dostaw terminali MIDS/LVT.

Czytaj też: Koszty eksploatacji myśliwców F-35 są horrendalne duże

Z polskim przemysłem parafowano m.in. umowy na podwozia Jelcz, które obejmują dostawę 73 pojazdów za kwotę około 200 mln zł,  z terminem realizacji w maju 2019 roku, samochody transportowo-załadowcze (osiem pojazdów za ponad 56 mln zł, wykonawca WZU) oraz z ITWL na wsparcie inżynierskie w obszarze zarządzania systemu na lata 2019-2021.

Jako ostatnią, z konsorcjum kierowanym przez należącą do Grupy Lubawa spółkę Miranda, w lipcu 2021 roku podpisano umowę na systemy maskowania i kamuflażu. Kontrakt opiewa na kwotę 36,67 mln zł w ramach zamówienia gwarantowanego oraz 32,26 mln zł w ramach opcji. Procedowane są umowy na węzły łączności MCC oraz kabiny kierowania i dowodzenia.

W planach są postępowania na pozyskanie od polskiego przemysłu radarów wstępnego wykrywania. Podobne radary będą wspierać system Narew.

Personel i infrastruktura

Szkolony jest personel, trwają przygotowania do przyjęcia pierwszego zestawu IBCS/Patriot przez 37. Dywizjon, budowę struktur organizacyjnych tej jednostki ukończono w ostatnich dniach. Docelowo służyć ma tam około 790 żołnierzy.

Kontynuowana jest rozbudowa infrastruktury. W garnizonie Sochaczew trwa realizacja 14 zadań na kwotę 687 mln zł, w garnizonie Bydgoszcz jednego zadania za 44,5 mln zł.

Jak wyjaśnił pełnomocnik MON ds. programu obrony powietrznej płk Michał Marciniak, w USA rozwijana jest stacja radiolokacyjna LTAMDS, strona polska nie będzie ponosiła kosztów rozwoju tego systemu. Rozmowy w zakresie efektora niskokosztowego są na razie zawieszone.

Czytaj też: Pierwszy lot AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej

Płk Marciniak dodał, że w zakresie offsetu za pierwszą fazę pojawił się impas z Raytheon. Spółka nie spełniła jednej z czterech przesłanek wymaganych do rozpoczęcia umowy offsetowej – nie zawarła z PGZ wszystkich umów dotyczących zobowiązań offsetowych. MON wypracował formułę offsetu hybrydowego, zatwierdzoną przez obie strony. Impas został więc przełamany.

Płk Marciniak wskazał, że wartość offsetu Raytheon to 224,1 mln zł, a Lockheed Martin - 724,8 mln zł.

Baterie za pięć lat

W ramach programu Narew planuje się pozyskanie 23 baterii. Wiceminister Ociepa wyjaśnił, że we wrześniu planuje się zawarcie z konsorcjum PGZ Narew umowy ramowej określającej sposób i zasady udzielania zamówień wykonawczych na poszczególne komponenty sytemu Narew.

– W latach 2022-2023 planowane są negocjacje na zawieranie poszczególnych umów wykonawczych. Termin dostawy pierwszego dywizjonu przeciwlotniczych zestawów rakietowych krótkiego zasięgu uzależniony jest od możliwości produkcyjnych PGZ, w tym przede wszystkim transferu technologii efektora – wyjaśniał Marcin Ociepa.

Płk Michał Marciniak chciałby zobaczyć pierwszą grupę zadaniową zintegrowanej obrony powietrznej w roku 2026.

W odniesieniu do efektora systemu Narew płk Marciniak wyjaśnił, że nie mamy wymagania, by była to rakieta pionowego startu. – Są też konstrukcje, które umożliwiają pionowy start – powiedział. Jego zdaniem zaletą pionowego startu jest brak konieczności wykonywania nawrotu rakiety w kierunku celu. Wymogiem jest za to brak odrzucanego silnika startowego, by nie raził obiektów naziemnych.

Jeżeli chodzi o efektor systemu Narew, to brane są pod uwagę nie tylko parametry techniczne, ale i transfer technologii do polskiego przemysłu. Jak wskazał płk Marciniak, budowa zdolności produkcji rakiet krótkiego zasięgu w polskim przemyśle to jedno z najważniejszych założeń programu Narew. 

Zintegrowana Wisła i Narew

Przedstawiciele resortu obrony zaapelowali, aby systemy Wisła i Narew traktować jako zintegrowany system obrony powietrznej. Pewne bowiem elementy dowodzenia i łączności będą wspólne. Zaletą Wisły jest sieciocentryczny system zarządzania walką; droższe pociski Wisła nie będą musiały być wykorzystane do zwalczania celów, które tego nie wymagają.

Posłowie opozycji wskazywali na opóźnienia w realizacji obu programów. Były wiceminister obrony Czesław Mroczek zauważył, że dwie pozyskane baterie Wisły nie zaspokajają potrzeb Wojska Polskiego. System Narew niedawno, po kilku latach analiz, przeszedł do fazy realizacyjnej, choć dużo wcześniej był wpisany do Planu Modernizacji Technicznej. Poseł Bartłomiej Sienkiewicz zauważył, że dostępne informacje na temat harmonogramu programu Narew oznaczają, że przez pewien czas kupione ostatnio czołgi Abrams będą pozbawione osłony przed atakiem z powietrza.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021