Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Singapurski robot przyspiesza dostawę jedzenia do domów

Autor: Instytut Boyma
Dodano: 23-07-2021 17:16

W lipcu tego roku kończy się okres próbny robota AHBOI wykorzystywanego w singapurskim centrum handlowym przez azjatyckiego giganta komunikacyjnego Grab. Jego zadaniem jest przechowywanie i wydawanie zamówień dostawcom jedzenia. Dzięki swojej pracy jest on w stanie skrócić czas dostawy nawet o 15 minut.

Grab, azjatycki odpowiednik Ubera, powstał w 2012 r. w Malezji jako MyTeksi. Jak wspominają założyciele, w tamtym okresie zamawianie taksówki przez samotne kobiety było dość ryzykowne. Potrzeba zapewnienia bezpiecznego transportu przełożyła się na stworzenie aplikacji, która połączyła kierowców i pasażerów na jednej platformie. Grab wyposażył kierowców w smartfony (dla wielu z nich pierwsze w życiu) i dał narzędzia do  efektywniejszego kontaktu z klientami. Sukces aplikacji przyczynił się do ekspansji na rynki państw Azji Południowo-Wschodniej oraz poszerzenie zakresu oferowanych usług o zamawianie przejazdu skuterem czy dostarczanie jedzenia.

Plany zautomatyzowania dostawy jedzenia pojawiły się w zeszłym roku. Dzięki współpracy z Techmetics Robotics, firmą specjalizującą się w budowie robotów AMR (autonomicznych robotach mobilnych), szybko przystąpiono do ich realizacji. Robot AHBOI zasadniczo składa się z dwóch części: pojemnej komory umieszczonej w zielonym pojemniku ozdobionym hełmem charakterystycznym dla dostawców Grabu oraz robota bazowego odpowiedzialnego za przemieszczanie się. Pierwszy komponent, wyprodukowany w dwóch egzemplarzach, został zaprojektowany przez specjalistów platformy do zamawiania jedzenia, a jego wykonanie pozostawiono partnerowi specjalizującemu się w budowie robotów. Za drugi element wraz z odpowiednim oprogramowaniem w całości odpowiadali inżynierowie z Techmetics Robotics.

Zobacz także: Miasto-państwo buduje światową stolicę innowacji

Decydując się na zaprojektowanie tego typu robota twórcom zależało na skróceniu czasu dostawy. Ulokowanie robota w jednym punkcie galerii oszczędza dostawcom bieganiny do restauracji. Według informacji podanej na stronie firmy Grab maszyna AHBOI pozwala na zredukowanie czasu dostawy nawet o 15 minut, a gabaryty robota umożliwiają przewożenie nawet ponad 350 zamówień w ciągu dnia. Ze względu na zatłoczone wnętrze galerii handlowej AHBOI nie osiąga maksymalnej prędkości, lecz nawiguje ostrożnie pomiędzy przeszkodami i nadaje komunikaty głosowe prosząc o przepuszczenie. W celu zapewnienia higienicznych warunków wnętrze robota jest oczyszczane co dwie godziny. AHBOI jest również zabezpieczony przed potencjalnymi ciekawskimi próbującymi zajrzeć do wnętrza- kombinacja otwierająca dostęp do półek z zamówieniami jest znana tylko dostawcom i zespołowi z Grabu. 

W trakcie okresu próbnego Grab zachęcał klientów do składania zamówień w restauracjach zlokalizowanych w centrum Payar Lebar Quarters, tak by AHBOI mógł wykazać się swoimi umiejętnościami. Nie obeszło się bez drobnych kłopotów, takich jak zablokowane koła czy nietrafiony wybór dłuższej trasy. Dostawcy wykazywali się sporą dozą cierpliwości wobec nowego robo-pracownika.

Grab chce wykorzystać ten eksperyment by przeprowadzić kolejne testy robotów i wdrożyć je na większą skalę. W przypadku sukcesu przedsięwzięcia, tego rodzaju maszyny mogą z czasem zawitać także w galeriach i ulicach europejskich miast.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021