Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Korea Południowa reguluje recenzje konsumenckie w sieci

Autor: Instytut Boyma
Dodano: 23-07-2021 17:21

W lipcu tego roku rządowa agencja medialna Korei Południowej KCC (Korea Communications Commission) ogłosiła plan wdrożenia pakietu regulacji, które mają zapewnić większą ochronę właścicieli restauracji przed skrajnie negatywnymi i nieuzasadnionymi recenzjami w sieci. Nowe prawo ma przede wszystkim dawać przedsiębiorcom możliwość odwoływania się do odpowiednich instytucji, gdy Ci mieliby paść ofiarą nadużyć i wymuszeń ze strony konsumentów. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na rosnące protesty południowokoreańskich przedsiębiorców, którzy czują się zakładnikami wirtualnych komentarzy i recenzji.

Wybuch globalnej pandemii i związane z nim ograniczania przebywania w zamkniętych pomieszczeniach stanowiły ogromne wyzwanie dla właścicieli restauracji na całym świecie. Dla wielu z nich sprzedaż swoich produktów na dowóz okazała się jedyną deską ratunku. Nie inaczej było w Korei Południowej, kraju, w którym dla ogromnej części społeczeństwa jedzenie w restauracji jest częścią codziennej rutyny. Wraz ze wzrostem popularności aplikacji pozwalających na zamawianie posiłków, rosła także ilość komentarzy zostawianych przez konsumentów. Opinie innych użytkowników stanowią dla wielu niezwykle ważne kryterium wyboru, a dla restauratorów mogą decydować o ich pozostaniu na rynku.

Siła internetowych recenzji prowadzi także do nadużyć ze strony konsumentów. Jak podaje portal The Korea Times zgodnie z badaniami instytutu związanego z południowokoreańską Partią Sprawiedliwości, 63,3 proc. właścicieli 183 restauracji przebadanych od kwietnia do maja b.r. padło ofiarą uzasadnionych negatywnych ocen w sieci. Wielu konsumentów wykorzystuje wirtualne recenzje jako narzędzie  do wymuszenia rabatów bądź zwrotu pieniędzy. Negatywne komentarze mogą także stanowić sposób na uderzenie w konkurentów biznesowych. Szczególnie dużym echem odbił się przypadek z czerwca tego roku, kiedy pod wpływem roszczeń jednego z konsumentów, ponad 50-letnia właścicielka restauracji straciła przytomność, a trzy tygodnie później zmarła z powodu krwotoku mózgu. Przypadek ten doprowadził do protestów przed siedzibą krajowego giganta e-commerce, Coupanga, właściciela aplikacji Coupang Eats.

Zobacz także: Singapurski robot przyspiesza dostawę jedzenia do domów

Portal The Korea Herald wymienia kluczowe założenia pakietu regulacji agencji KCC. Po pierwsze, wiodące platformy do zamawiania jedzenia mają (wstępnie dobrowolnie) stosować się do rządowych wytycznych w obszarze budowy systemów recenzji konsumenckich. Następnie KCC wraz z prywatnymi podmiotami ma zamiar utworzyć specjalną linię telefoniczną, pod którą zarówno przedsiębiorcy, jak i użytkownicy aplikacji mogą uzyskać pomoc w przypadku konfliktów pomiędzy sobą. Co więcej, projekt ten zakłada także zmiany prawne, pozwalające właścicielom restauracji na łatwiejsze podjęcie kroków w kierunku usunięcia komentarzy. Ma być to możliwe w przypadku spełnienia określonych warunków, jak np. wyraźnie przesadna krytyka czy ryzyko poważnych strat biznesowych. Finalnie powstać ma także specjalna komisja zajmująca się dalszym rozwiązywaniem sporów związanych z platformami e-commerce.

Rozwój wirtualnej rzeczywistości, dodatkowo przyspieszony w dobie pandemii, wiążę się z niezwykle dynamicznym wzrostem wagi nowych kanałów komunikacji. Internet zmienia sposób w jaki dzielimy się informacjami, a także zwiększa ich dostępność i wagę. Jednocześnie przestrzeń ta wciąż pozostaje stosunkowo wolna do rządowych regulacji. Choć dla wielu oznacza ona ostatni filar prawdziwej wolności, w przypadku handlu i rynku e-commerce swoboda ta może stanowić zagrożenie, prowadzące nawet do zrujnowania biznesu. Warto zatem obserwować przykład Korei Południowej, która przystępuje do regulacji nowych obszarów przestrzeni handlowej. Być może w ciągu najbliższych lat do podobnych rozwiązań będą musiały przystąpić państwa Unii Europejskiej, w tym Polska.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021