Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2023

Nowy system. Sprzedawcy prądu widzą korzyści, ale są i obawy

Autor: Jacek Madeja
Dodano: 21-09-2021 10:50

O zaletach, ale i obawach związanych z utworzeniem Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE) rozmawiali uczestnicy XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. - We wdrożeniu CSIRE widzimy zdecydowane korzyści – powiedział Marek Kulesa, dyrektor biura Towarzystwa Obrotu Energią.



O nowym systemie stanowiącym bazę informacji o rynku energii (ma zostać uruchomiony w 2023 r.) rozmawiali uczestnicy sesji „CSIRE – informatyczny przełom w polskiej energetyce”, która odbyła się podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowiach.

- W największym skrócie CSIRE to system teleinformatyczny, który będzie  służy do przetwarzania informacji. Zarządzanie tym podmiotem zostało powierzone nowemu podmiotowi Operatorowi Informacji Rynku Energii. Chodzi o taki działania, jak zbudowanie systemu,  zarządzanie, administrowanie, przetwarzanie i gromadzenie tych danych, wspieranie rozwoju oraz opracowanie standardów procesów wymiany informacji – wskazał na wstępie Lesław Winiarski, zastępca dyrektora Biura Pomiarów Energii, kierownik projektu OIRE w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych.

Jak dodał, wśród gromadzonych informacji chodzi m.in. o dane pomiarowe pochodzące z liczników, informacje o miejscach w których dokonuje się pomiarów oraz wszystkie zdarzenia rejestrowane przez liczniki.

- Pracujemy nad standardami wymiany informacji w ramach tych prac zostało zidentyfikowanych ok. 50 procesów, które wspierają wymianę informacji na rynku energii. Chodzi np. o procesy zmiany sprzedawcy czy zmiany odbiorcy – dodał Winiarski.

Marek Kulesa, dyrektor biura Towarzystwa Obrotu Energią podkreślił, że sprzedawcy energii zdecydowanie pozytywnie odbierają zmiany, które ma przynieść CSIRE.

- Widzimy zdecydowane korzyści we wdrożeniu CSIRE. W momencie wejścia w życie systemu będziemy mieli jeden punkt wejścia i dane pomiarowe w jednym miejscu, dla sprzedawców jeden interface, a dla odbiorców możliwości sprawdzenia danych w jednym miejscu. Liczymy też na obniżenie kosztów. Wydaje nam się, że częściowo znikną też problemy, o których mówią odbiorcy dotyczące tego, że nie wiedzą jaki jest odczyt. Nowy system będzie również punktem wyjścia do wielu nowych produktów - przyszli oferenci będą otrzymywać dane do nowych ofert uwzględniających wcześniejsze przebiegi – wyliczał Kulesa.

Dyrektor Departamentu Sprzedaży Usług Dystrybucyjnych w Tauron Polska Energia przekonywał również, że głosy dotyczące obaw sprzedawców odnośnie tego, że nowy system ułatwi „podbieranie” klientów są przesadzone.

- Obawy raczej dotyczą tego, czy wszystko uda się wdrożyć, wszystkie elementy, które są na na razie na papierze. Tutaj są pewne wątpliwości się pojawiają. Myślę jednak, że wszystkie korzyści zaneguję te obawy. Natomiast rynek konkurencyjny sam się obroni – argumentował Kulesa.

W sesji wzięli również udział: Mariusz Jurczyk, dyrektor Departamentu Sprzedaży Usług Dystrybucyjnych w Tauron Polska Energia oraz Ewa Sikora, dyrektor Pion Usług Dystrybucyjnych Energi Operatora.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2023