Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Orlen wyda miliardy na zielone inwestycje

Autor: Dariusz Ciepiela
Dodano: 07-10-2021 11:13

Wszystkie projekty, które mają zmniejszyć nasz ślad węglowy, są w kręgu naszego zainteresowania - mówi WNP.PL Karol Wolff, dyrektor Biura Strategii i Projektów Strategicznych PKN Orlen. Wśród planów Orlenu jest budowa morskich farm wiatrowych, biogazowni, ładowarek do samochodów elektrycznych i CCS.



- W listopadzie 2020 r. opublikowaliśmy strategię, w której zadeklarowaliśmy przeznaczenie ponad 30 mld zł w ciągu najbliższej dekady na działania, które mają na celu budowę zrównoważonego portfolio biznesów grupy Orlen - mówi Karol Wolff, dyrektor Biura Strategii i Projektów Strategicznych PKN Orlen.

O nowe strategii czytaj tu: 

Jak tłumaczy, z tej kwoty największy udział jest przeznaczany na inwestycje w morskie farmy wiatrowe, które mają zmienić portfolio wytwórcze energii elektrycznej. Orlen rozważa ubieganie się o kolejne koncesje na budowę i eksploatację morskich farm wiatrowych.

Elektromobilność, CCS i efektywność energetyczna

Oprócz energetyki odnawialnej Orlen zwiększa swoją obecność także w sektorze paliw alternatywnych. Na koniec 2021 r. w grupie Orlen i Energa będzie 500 ładowarek do samochodów elektrycznych, ponadto grupa jest zainteresowana projektami biogazowymi i projektami CCS.

- Wszystkie projekty, które mają zmniejszyć nasz ślad węglowy są w kręgu naszego zainteresowania - zaznacza Karol Wolff.

Duża część działalności grupy Orlen to rafinerie. Można się spodziewać, że w związku z dążeniem do neutralności klimatycznej będą one traciły na znaczeniu.

- W perspektywie najbliższych 10 lat nie widzimy takiej straty na znaczeniu, perspektywa roku 2050 jest kształtowana przez ambicje dakarbonizacji, zarówno w ramach UE, jak i w ramach grupy Orlen. Rafinerie, jako zakłady, które są emisyjne, pewnie będą musiały się zmieniać i pewnie będą musiały z jednej strony redukować emisje poprzez projekty efektywności energetycznej i CCS, a z drugiej strony rozwijać inne produkty, jak np. petrochemie, dlatego rozwijamy naszą petrochemię poprzez duży projekt olefin - dodaje Karol Wolff.

Przypomnijmy, że za ok. 13,5 mld zł PKN Orlen wybuduje do 2024 r. w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku kompleks instalacji Olefin III.

Kiedy ostatnia baryłka diesla?

W tym kontekście warto się zastanowić, kiedy z polskich rafinerii wyjedzie ostatnia ostatnia baryłka diesla.

- Zakładamy, że rynek paliwowy w Europie Środkowo-Wschodniej jest trochę bezpieczniejszy od rynków w Europie Zachodniej. Według naszych analiz pewnie będzie to po 2050 r. - prognozuje Karol Wolff.

Wodór: plany kontra rzeczywistość

Jednym z najmodniejszych kierunków potencjalnych inwestycji w UE, w tym i w Polsce, jest wodór. Pojawiają się jednak nieliczne głosy mówiące, że to technologia z jednej strony droga, a z drugiej powodująca dużo problemów technologicznych.

- Technologie wodorowe są potrzebne z jednej strony do magazynowania nadwyżek energii z OZE a z drugiej strony do rozwoju transportu niskoemisyjnego. Wierzymy, że technologia rozwinie się na tyle, że będzie ona komercyjnie stosowana przede wszystkim w pierwszej kolejności w transporcie publicznym i transporcie ciężarowym. Jako grupa Orlen intensywnie chcemy zajmować pozycje, podpisujemy listy intencyjne z samorządami, aby transport publiczny wodorowy rozwijać i stosować wodór jako paliwo w gospodarce - zaznacza Karol Wolff.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021