Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2023

Polski start-up wytycza szlaki w inteligentnej analityce

Autor: Tomasz Wolf
Dodano: 09-11-2021 06:00

Automatyzacja UX, służąca przewidywaniu wzorców zachowań konsumentów, szturmem wdziera się do biznesu. Ma to być klucz do sukcesu w sytuacji coraz większych puli danych spływających do przedsiębiorców. Start-up CUX.io jest twórcą pierwszego w historii narzędzia do automatyzacji UX pozwalającego poznać zachowania klientów. Przewidywanie ich preferencji i wnioskowanie oparte na celach biznesowych wymaga skomplikowanej analityki, której dziś brakuje na rynku... Brakuje też niezbędnych w tej mierze kompetencji.


CUX to platforma UX Automation, która rozpoznaje i definiuje wzorce zachowań użytkowników (Experience Metrics), przekształcając trudne do zrozumienia emocje w łatwo dostępne wskaźniki – definiuje profil swego osiągnięcia start-up.

Pomysł na biznes

Początki firmy sięgają 2016 roku, kiedy to narodził się pomysł połączenia dwóch specjalizacji twórców CUX.io – IT i badań marketingowych. Jak mówią Paulina i Kamil Walczakowie, był to okres "ultraintensywny", wypełniony wieloma zmianami w krótkim czasie.

- Mąż jest programistą z dziesięcioletnim stażem w branży IT. A ja wywodzę się z badań marketingowych - pracowałam w takich agencjach, jak Kantar, TNS, PBS. Badałam zachowania ludzi, decyzje konsumenckie, w tradycyjnym, offline'owym świecie, co nie pozwalało dokładnie poznać końcowego użytkownika. CUX powstał z połączenia tych dwóch dziedzin, gdyż nie ma tego typu narzędzia na rynku - wspomina w rozmowie z WNP.PL Paulina Walkowiak, co-founderka i CEO CUX.io.

- Zakończyłem  wtedy współpracę z jedną z berlińskich firm i wyszedłem z modelu pracy 9-17... Samodzielnie regulowany czas pchał mnie wewnętrznie w stronę rozkręcania firmy 24 godziny na dobę, ale jednocześnie pojawiło się w naszym domu dziecko... Doszły więc obowiązki rodzicielskie i dylematy, jak to pogodzić - opowiada Kamil Walkowiak, co-founder CUX.io.

Dziś CUX.io specjalizuje się w machine learningu, czyli metodzie analizy danych, która bazuje na technikach sztucznej inteligencji i polega na automatyzacji procesu tworzenia modeli analitycznych. Nowa wersja narzędzia polskiego start-upu umożliwia ograniczenie przetwarzania ogromnej puli danych i wskaźników oraz skupienie się na wnioskowaniu w kontekście konkretnego celu biznesowego.

Czas jest najdroższą walutą

Aplikacja CUX.io wysyła alerty, wskazuje miejsca frustracji klienta, prezentuje skalę potencjalnych problemów i przygotowuje dane do szybkiego znajdowania rozwiązań. Znaczącym krokiem w kierunku automatyzacji procesów projektowania User Experience pozostaje inteligentne wskazywanie ścieżek dla wybranych produktów i przewidywanie, które zachowania klientów wpłyną na wzrost sprzedaży, a które ten proces zahamują.

- Znamy bolączki współczesnych biznesów digitalowych i odpowiadamy na nie. Po roku badań i obserwacji rynku udało nam się wprowadzić nową kategorię narzędzi, jaką jest UX Automation - mówi Paulina Walkowiak, prezes CUX.io. - Czas jest najdroższą walutą, dlatego nasza aplikacja nie tylko prowadzi sporą część analizy za użytkownika, ale również wspomaga wyciąganie wniosków opartych na celach biznesowych czy wskazuje punkty frustracji użytkowników.

Automatyzacja UX (UX automation) to proces rozpoznawania wzorców zachowań i doświadczeń użytkowników, wyciągania wniosków i wprowadzania - na ich podstawie - ulepszeń w obszarze User Experience - wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu i usług. A wszystko dzięki specjalnemu oprogramowaniu oraz narzędziom służącym usprawnieniu procesów analitycznych.

Dzięki zastosowaniu mechanizmów machine learning CUX.io jest w stanie dostarczać użytkownikom gotowe wnioski i wskazówki optymalizacji pod kątem celów biznesowych - bez konieczności angażowania się w oglądanie nagrań wizyt użytkowników czy żmudnego przekładania danych jakościowych na ilościowe.

Głównym celem jest dostarczanie gotowych rozwiązań zwiększających liczbę klientów oraz wyeliminowanie wąskich gardeł ścieżki zakupowej.

– Firmy uświadomiły sobie, że bez zrozumienia konsumentów, nie zbudują przewagi w sektorze produktów i usług cyfrowych. Staramy się zatem nie tylko wspierać ich innowacyjnym narzędziem, ale również szkoleniami ze sprawnego posługiwania się danymi oraz przekładania doświadczeń na łatwiej przyswajalne w biznesie liczby – wyjaśnia Paulina Walkowiak.

Challenge Analityczny

Autorski program warsztatowy „Data-driven design”, skupiający się na budowaniu efektywnej strategii analitycznej, ukończyli pracownicy takich firm, jak Adobe, ING Bank Śląski, PayU, Santander, Divante...

Obecnie CUX.io obejmuje zasięgiem ponad tysiąc projektów ze 102 krajów, a w portfolio ma współpracę m.in. z T-mobile, Bruce Clay Europe, A.Kruk, Tatuum, Militaria.pl.

W 2019 roku start-up otrzymał milion złotych dofinansowania w ramach Funduszu Czysta3.vc. Spółka przynosi już dochód ze sprzedaży subskrypcji i usług, ale szuka środków na rozwój w kolejnej rundzie finansowania.

Strategia od początku zakładała działalność na globalnym rynku. Głównymi odbiorcami usług są firmy ze Skandynawii, Stanów Zjednoczonych, Indii, Wielkiej Brytanii.

A jakie są plany na przyszłość? Jest ich dużo. Paulina Walkowiak chętnie się o nich wypowiada.

– Za dwa tygodnie robimy rewolucyjny na polskim rynku Challenge Analityczny. To cały miesiąc zdobywania, pogłębiania i weryfikowania wiedzy dotyczącej pracy z danymi i wyciągania z nich pełnego potencjału biznesowego. Nasz produkt jest mocno innowacyjny i dostrzegamy zapotrzebowanie na rynku na wiedzę w tym zakresie – mówi Paulina Walkowiak.

Ujawnia też, że w przyszłości, obok usług w dziedzinie automatyzacji UX, planowana jest działalność w rozszerzaniu kompetencji, których brakuje - m.in. w pracy z danymi i narzędziami analitycznymi. To kolejny pomysł na biznes...

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2023