Uzbekistan zyskał nowoczesny terminal lotniczy w Samarkandzie
18 marca miało miejsce oficjalne otwarcie nowego kompleksu obsługi pasażerskiej na lotnisku w Samarkandzie, trzecim pod względem liczby mieszkańców mieście Uzbekistanu (ok. 560 tys.). Miasto to należy do najważniejszych ośrodków miejskich kraju i słynie ze swojego bogactwa architektonicznego. Odkąd Uzbekistan zaczął stawać się coraz popularniejszym miejscem wypraw turystycznych (z reguły szlakiem Samarkanda-Buchara-Chiwa), władze uznały za niezbędne podniesienie standardu obsługi pasażerów - np. jeszcze niedawno na lotnisku był tylko jeden bankomat.

Kompleks będzie wyposażony w energooszczędne systemy oświetlenia oraz nowoczesny wysoce zaawansowany system naprowadzania samolotów (kat. 2 ICAO). Budynek terminala został wyposażony w 29 stanowisk odprawy, 8 bramek, 16 punktów kontroli paszportowej dla pasażerów wylatujących, w tym 6 elektronicznych i 15 dla przylatujących.
Pełną funkcjonalność nowy kompleks ma osiągnąć w grudniu 2022 roku. Zaplanowane jest wówczas zwiększenie liczby lotów z 40 do 120 tygodniowo i stopniowe zwiększanie liczby destynacji do ponad 30 do końca dekady (obecnie jest ich 8).
Specjaliści z Lufthansa Consulting szacują, że dzięki nowemu kompleksowi liczba obsługiwanych pasażerów zwiększy się z 480 tys. do ponad 2 mln rocznie, co odpowiada mniej więcej przewozom siódmego co do wielkości lotniska w Polsce Poznań-Ławica (2,4 mln pasażerów w 2019).
Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się