Infrastruktura paliwowa mocno zmienia się przez wojnę

Infrastruktura paliwowa mocno zmienia się przez wojnę
Baza paliwowa PERN-u w Dębogórzu Fot. mat. pras.

- Nie ma powodów do niepokoju, które mogłyby być związane z zaburzeniami na rynku paliw czy ropy naftowej - zapewnia Paweł Stańczyk, prezes PERN-u.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Infrastruktura paliwowa PERN-u jest gotowa na przyjmowanie paliwa z innych kierunków niż rosyjski, który do wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie był dominujący.
  • Polska infrastruktura paliwowa, po zmianie priorytetów i funkcji, jest także do dyspozycji strony ukraińskiej.
  • O bezpieczeństwie energetycznyym i paliwowym będziemy rozmawiać podczas sesji w ramach ścieżki tematycznej "Energia i bezpieczeństwo" w czasie XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (24-26.04.2023).

W lutym całkowicie został wstrzymany import paliw do Polski z Rosji. Czy jesteśmy zabezpieczeni pod względem zapasów ropy i paliw na przejście w 100 proc. na alternatywne kierunki?

- Faktycznie, do niedawna w imporcie paliw, zwłaszcza w dieslu, dominował kierunek rosyjski. Natomiast w związku z sankcjami i inwazją Rosji na Ukrainę sytuacja zmieniła się diametralnie. Infrastruktura PERN-u, poprzez bazy paliwowe, rurociągi, a także bazy na ropę, jest przygotowana do przyjmowania surowca i produktów naftowych z innych kierunków niż rosyjski.

Baza paliwowa w Dębogórzu zostanie powiększona o kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. m sześć. 

Dodam, że przykładowo baza paliwowa w Dębogórzu, która jest połączona rurociągiem z portem w Gdyni, pracuje dzisiaj na maksymalnym obciążeniu i pełnej wydajności. Jest to baza, którą cały czas rozwijamy i rozbudowujemy. Obecnie budujemy tam kolejne zbiorniki paliwowe, które już na jesieni zostaną oddane naszym klientom, a także rozpoczynamy projektowanie trzech nowych zbiorników paliwowych, tak dużych, jakich jeszcze w bazach paliw nie mamy, czyli na 50 tys. m sześć.

W tym roku rozpoczniemy ich projektowanie, gdyż chcemy synchronizować ich wybudowanie z inwestycjami zaplanowanymi i realizowanymi przez Port Gdynia. Tu mam na myśli pogłębienie toru wodnego w Porcie tak, żeby można było obsługiwać największe tankowce paliwowe, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk oraz rozbudowę stanowiska przeładunkowego, do którego cumują zbiornikowce.

Wojna przemeblowała paliwową mapę Polski. Teraz już nie importujemy ze Wschodu, a eksportujemy paliwa na Ukrainę. Jak ta zmiana kierunku dostaw wpływa na infrastrukturę paliwową?

- Infrastruktura paliwowa jest również do dyspozycji rynku ukraińskiego i podmiotów, które go obsługują. To nie dotyczy tylko baz paliwowych, które są zlokalizowane przy wschodniej granicy - tu mam na myśli Narewkę i Małaszewicze, a także bazę w Zawadówce koło Chełma. Nasze rafinerie w Płocku i Gdańsku produkują w dużej mierze na rynek polski, ale w zasobach naszego głównego klienta, czyli Orlenu, są też rafinerie czeskie czy litewskie.

W obecnej sytuacji nie ma zagrożenia, że na rynkach paliw czy ropy dojdzie do niedoborów

Z kolei rafineria zlokalizowana na wschodzie Niemiec, w mieście Schwedt, ulokowana w okolicach Berlina, produkowała do tej pory także na rynek zachodniej Polski. Dzisiaj nie mamy żadnych powodów do niepokoju, które mogłyby być związane z zaburzeniami na rynku paliw czy ropy naftowej. Nie mamy niedoborów zapasów z obszarów handlowych, operacyjnych i tych ustawowych.

Co z obiektami na wschodzie, które pełniły kiedyś strategiczną rolę, gdy cały import szedł z Rosji? Jak teraz obiekty w Małaszewiczach czy Narewce będą wykorzystywane do pomocy Ukrainie?

- Nasza infrastruktura pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dziś zmienia się architektura dostaw i inne jednostki Grupy PERN, takie jak Naftoport czy Dębogórze, przejmują na siebie większy ciężar niż to było do tej pory.

Z kolei nasza baza surowcowa w Adamowie w większym zakresie będzie realizowała swoje operacje jako baza magazynowa dedykowana rezerwom ropy naftowej. Będziemy ją wykorzystywać w największym możliwym zakresie, dostosowując jej potencjał do obecnej sytuacji.

Innym tematem są np. bazy paliw w Małaszewiczach czy w Narewce, które są tzw. bazami obrotowymi i obsługują lokalny rynek. Oczywiście pełnią także funkcje magazynowe. Natomiast dostawy do Ukrainy realizujemy z różnych naszych obiektów, w zależności od zapotrzebowania naszych klientów.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Infrastruktura paliwowa mocno zmienia się przez wojnę

  • Gość 2023-03-18 00:26:25
    Lepiej wojować czy ręce na molo podawać? Ostatnio pamiętacie przecie jak na wojowaniu Polska wyszła
  • Luko 2023-03-18 00:07:01
    Chyba jest oczywiste, że w Polsce wszystko jest do dyspozycji Ukrainy.
  • ale dno 2023-03-17 22:11:45
    polska (...) narodów
  • KraSSawica (Galizien) 2023-03-17 20:18:32
    Yebac upadline.
  • pawel 2023-03-17 20:13:54
    zacznijcie uczciwie rozwiązywać spory

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.209.138
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!