PARTNERZY PORTALU

Bezemisyjny transport morski? Początek długiego rejsu

Bezemisyjny transport morski? Początek długiego rejsu
Od początku stulecia 2-3-krotnie zwiększyła się pojemność kontenerowców, czyli zmalał poziom emisyjności przypadający na 1 tonę ładunku. Fot. MSC

Potrzeba było stu lat, by parowce zastąpiły żaglowce. Po kolejnych 50 latach napęd parowy został wyparty przez spalinowy, też emitujący dużo spalin. Kiedy statki będą pływać, używając bardziej ekologicznej technologii? Realne jest ograniczenie do 2050 r. emisji spalin o 50 proc., w porównaniu z 2008 r. Taki cel postawiła Unia Europejska, wspierając inicjatywę Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) z 2018 r.

  • Transport morski przewozi ponad 90 proc. towarów  w światowym handlu.  Na transport wodny przypada ok. 13,6 proc. emisji całego transportu.
  • Największe ograniczenie emisji CO2 może przynieść nowa technologia napędu – system magazynowania energii (ESS) i napęd wodorowy. Oba rozwiązania są na etapie zalążkowym.
  • W osiągnięciu celów dekarbonizacji transportu morskiego mogą pomóc hybrydowe napędy (np. LNG) i działania ograniczające emisję w całym łańcuchu logistycznym, podejmowane tak przez organizacje międzynarodowe i duże firmy.
Wytyczony cel, czyli zmniejszenie przez transport morski i porty emisji CO2, jest elementem strategii europejskiego Zielonego Ładu (Green Deal). Już do 2030 roku UE ma w większym stopniu zredukować łączną emisję CO2 (50-55 proc.). Wcześniej zakładano 40 proc. Wszystkie ręce na pokład?

Co istotne – do redukcji emisji mają być przymuszone także sektory niebędące w systemie handlu uprawnieniami do emisji CO2 (ETS). To w pewnym stopniu realizacja idei sprawiedliwej, solidarnej i powszechnej odpowiedzialności za walkę ze zmianami klimatu.

Dlatego Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego głosowała 7 lipca, by do ETS włączyć sektor morski. Wielu z największych przedstawicieli tego sektora w Europie nie protestuje, już podjęli szereg inicjatyw.

Więcej ładunku, więcej emisji

Transport morski przewozi ponad 90 proc. towarów (liczonych wagowo) w światowym handlu, w 2019 r. było to ponad 11 mld ton. Wolumen ładunków w 2019 r. niemal podwoił się w porównaniu z 2000 r. (6,2 mld ton, dane UNCTAD).

Wraz ze wzrostem obrotów globalnego handlu zwiększa się też potencjał armatorów. W 2019 r. światowa flota liczyła ok. 95,4 tys. statków handlowych (pow. 1000 GT). Były one zarazem średnio dwu-, trzykrotnie większe pod względem pojemności niż na początku stulecia. Na przykład w 2000 r. największe kontenerowce zabierały do 9000 TEU (kontener 20-stopowy), od 2019 r. statki klasy MSC Gulsun mogą przewozić 24,7 tys. TEU.

Siłą rzeczy emitują one też więcej gazów szkodzących klimatowi. Według grupującej pozarządowe organizacje promujące zrównoważony transport Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska , transport wodny (morski i śródlądowy) już w 2016 r. miał 13,6 proc. udziału w łącznej emisji CO2 transportu państw UE. Z kolei na cały transport przypada od 20 do 25 proc. (różne szacunki)  światowej emisji dwutlenku węgla. Wliczając produkcję (samochodów, statków, samolotów), a także renowacje dróg czy portów - cały transport przyczynia się do 30-35 proc. globalnej emisji CO2.

Nie dziwi zatem, że w 2018 r. drugi co do wielkości armator kontenerowy na świecie, szwajcarsko-włoska grupa Mediterranean Shipping Company (MSC), uplasował się na ósmej pozycji jako największy w Europie emitent CO2. Warto przypomnieć, że na dziesiątym miejscu znalazły się linie lotnicze Ryanair. Czołowe miejsca zajmują, rzecz jasna, elektrownie węglowe, w tym pierwsze – PGE GiEK Oddział Elektrownia Bełchatów.

 

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Bezemisyjny transport morski? Początek długiego rejsu

  • MM 2020-08-31 07:51:24
    Ciekawe jak się zatopi taki statek z bateriami na pokładzie co wtedy powiedzą ekolodzy ?
  • Wojciech 2020-08-28 10:37:46
    Nie wiem skąd autorowi wyszło, że "zielony" wodór można produkować z amoniaku? Można, ale najpierw trzeba mieć "zielony" amoniak. W większości amoniak produkowany jest z gazu naturalnego i dlatego projekt Air Products jest w Arabii Saudyjskiej. Z amoniaku na bazie gazu naturalnego nie da się otrzymać "zielonego" wodoru. . Amoniak jest świetnym nośnikiem wodoru (np. do transportu lub przechowywania), ale najpierw trzeba go wyprodukować.
  • keshet 2020-08-28 10:07:28
    Trochę błędów jest w tym artykule :Statki żaglowe istnieją od ponad 5200 lat np. egipskie łodzie trzcinowe pływały już ponad 3200 lat p.n.e., i jeszcze ciekawostka w 1801 r. zbudowano NAUTILUSA , okret podwodny , któryu po wynurzeniu korzystał z napędu żaglowego a statki z napędem parowym powstały już około 1780 roku np. jednostka PYROSCAPHE w 1783 r. w 1815 roku w Ptersburgu przebudowano barkę JELIZAWITA na statek parowy, również np. Holendrzy mieli takie statki np. CURACAO (1826 r.) był parowcem pływającym z Europy do Ameryki Południowej, w 1844 roku w Wielkiej Brytanii zbudowano istniejący do dziś parowiec BERTHA a nawet w Chinach w 1850 r zbudowano parowiec YENG-HE. Era istnienia żaglowców to czas 1730 r -1859 r. Statki z napędem parowym istnieją do dzisiaj niektóre w Polsce były likwidowane kilkadziesiąt lat temu np. pasażerskie bocznokołowce czy statki białej floty w Gdańsku. Statki z napędem silnikami spalinowymi tworzono od ponad 100 lat np w 1897 r. amerykańska łódz podwodna ARGONAUT, czy też ERNESTINA z napędem z silnikiem spalinowym 1894 r., GJOA norweski kuter rybacki 1872 r. też z napędem spalinowym . Dziś statki i okręty posiadają różny napęd nie tylko parowy czy elektryczny ale i atomowy i wiele innych kombinacji.Sprawa dbałości o czystość powietrza, dbałości o klimat jest ważna lecz niestety Polska nie jest aktywna w działania poprawy klimatu.
  • Jan 2020-08-27 21:28:07
    A czy energia elektryczna potrzebna do naładowania tak potężnej baterii akumulatorów weźmie się z powietrza czy z emisyjnych elektrowni ?. To samo się tyczy masowego użytkowania samochodów elektrycznych. Jedna wielka ekologiczna ściema którą może "kupić" tylko techniczny dyletant.
    • khr 2020-08-28 07:23:23
      EV nawet ładowane w 100% elektrycznością z elektrowni węglowej ma podobną emisję CO2 na przejechany km jak samochód z silnikiem spalinowym.
  • ww 2020-08-27 20:47:00
    a kiedy zlikwidują na całym świecie lokomotywy śmierdziuchy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.187.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!