Biznes się zmienia i nie jest to greenwashing

Biznes ma do odegrania kluczową rolę w odwróceniu procesów degradacji przyrody i wyhamowania zmian klimatu. Ta świadomość rośnie, niezależnie od regulacji prawnych, które dopiero nadchodzą. Niektórym firmom pomagają organizacje pozarządowe. Taką współpracę od roku prowadzą Velux i WWF Polska.

  • Największym podmiotem, który angażuje się we współpracę z biznesem w Polsce jest WWF Polska.
  • We wrześniu 2020 roku Velux podjął z WWF współpracę i zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 r. i ograniczenia o połowę emisji gazów cieplarnianych z całego łańcucha dostaw, a także zrekompensowania emisji historycznych poprzez projekty ochrony i sadzenia lasów. 
  • Wspólny projekt w tej chwili rozwija się w Ugandzie, gdzie na 34 tys. hektarów terenów sadzony jest las. 
Przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu dbają o to, by być przyjazne środowisku. Ograniczeniem swojego śladu węglowego interesują się nie tylko duże międzynarodowe organizacje, ale też średnie i małe firmy produkcyjne z bardzo różnych branż. Bywa jednak, że firmy chcą tylko „uchodzić za przyjazne”. Jak odróżnić greenwashing od realnej zmiany?

Mirosław Proppé, prezes WWF Polska uważa, że sama deklaracja to za mało. - Musi być cały plan,  deklaracja powinna więc zawierać także dane, konkrety, co firma chce zmienić w swoich procesach produkcyjnych. Zawsze sprawdzamy tego typu plany - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. 

Jacek Siwiński, prezes Velux Polska przyznaje, że zetknął się z pytaniami, czy to, co robi firma to nie greenwashing, Jego zdaniem, by firma była wiarygodna w swoim dążeniu do zmiany, musi przejść od planów do działania. - Chodzi o czyny, same deklaracje nie wystarczą. Co istotne, nie można tylko wchodzić w partnerstwa, nie transformując swojego biznesu. Trzeba zacząć od siebie, potem myśleć  co robić dalej - podkreśla.

Największym podmiotem, który angażuje się we współpracę z biznesem w Polsce jest WWF Polska. jednak takie strategiczne partnerstwa budzą też kontrowersje – pytanie, jak tego typu inicjatywy wpływają na niezależność ruchu. 

Mirosław Proppé komentuje: - Wiem, że są organizacje, które nie biorą pieniędzy, ani od firm, ani od rządów. My do nich nie należymy, ale niezależność jest zachowana, bowiem nigdy nie jest to duży procent naszego budżetu (obecnie to ok. 5 proc.). Co istotne, rozpoczęcie współpracy nigdy nie jest nagłe, ale zawsze poprzedzone długimi analizami. 

We wrześniu 2020 roku Velux zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 r. i ograniczenia o połowę emisji gazów cieplarnianych z całego łańcucha dostaw, jak również do zrekompensowania emisji historycznych poprzez projekty ochrony i sadzenia lasów. WWF zapewnia w projekcie wiedzę naukową i doświadczenie. Co udało się zrobić przez ten czas? 

Mirosław Proppé odpowiada: - To jest projekt specjalnie przygotowany dla Veluxa i polega na zalesieniu 34 tys. hektarów terenów w Ugandzie. Tam kiedyś były lasy, ale wskutek nielegalnej wycinki przestały istnieć. Po 20 latach od teraz las ten zacznie pochłaniać część z 5,6 mln ton emisji CO2, jakie Velux chce zrekompensować. - Sama Uganda nie wystarczy. Myślimy o realizacji 5 takich projektów, trzy kolejne są obecnie w fazie analiz. W sumie będzie to 200 tys. hektarów  lasów - dodaje Jacek Siwiński. 

Czytaj też: Zmieniając siebie, zmieniają świat. Te firmy mają się czym pochwalić

Inwestorzy i instytucje finansowe zaczynają w Polsce brać pod uwagę inne niż tylko bilanse i plany finansowe dane nt. funkcjonowania przedsiębiorstw. Klienci i pracownicy także postrzegają inaczej firmę, która mocno stawia na wartości określane jako ESG (środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny).

- Dla nas takie strategie nie są nowe, zaczęliśmy przemianę w tym kierunku na początku XX stulecia. Do 2007 roku zredukowaliśmy emisję CO2 o 57 procent. Teraz szykujemy się do całkowitego przejścia na energię odnawialną.  Pracownicy i klienci zaczynają to także obserwować, w tym roku wprowadzamy np. jednomateriałowe opakowania. Oczekujemy redukcji CO2 o polowe także od naszych dostawców - zaznacza Siwiński.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Biznes się zmienia i nie jest to greenwashing

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.18.161
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!