PARTNERZY PORTALU

Czas ładowania - kilka minut, zasięg 700 km. Wodór przyszłością polskiego przemysłu i motoryzacji

Toyota Mirai to jeden z pierwszych samochodów osobowych z ogniwami paliwowymi Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Dariusz Ciepiela
  • Dodano: 03-10-2018 19:00

Tematyka wykorzystania wodoru w energetyce i w transporcie rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Wydaje się więc, że wodór może być z powodzeniem wykorzystywany w Polsce w różnych sektorach gospodarki. Nad tym pracują polskie przedsiębiorstwa i instytucje naukowe - przekonuje Tadeusz Skobel, wiceminister energii.

  • Badania nad wykorzystaniem energii pochodzącej z wodoru skoncentrowane są przede wszystkim w trzech obszarach.
  • Po pierwsze są to technologie wytwarzania wodoru z wykorzystaniem energii odnawialnej (głównie energii wiatrowej i fotowoltaiki).
  • Jest to także wykorzystanie wodoru w zastosowaniach transportowych, w szczególności w tzw. transporcie wodorowym – indywidualnym oraz zbiorowym.
  • Trzeci obszar to stacjonarne układy energetyczne.
  • Samochody na wodór nie potrzebują wielkich i ciężkich baterii jak w autach elektrycznych. Czas ładowania takiego pojazdu wynosi kilka minut, a zasięg to 500-700 km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (22)

Do artykułu: Czas ładowania - kilka minut, zasięg 700 km. Wodór przyszłością polskiego przemysłu i motoryzacji

  • Egon 2018-10-10 14:27:48
    Mam lepszy pomysł. Trzeba łapać dwutlenek węgla, sprężać go i odprężać w silniku na sprężony gaz. Wszystkie cele ekologiczne będą spełnione, źródła ładowania będą w każdym domu (trzeba sobie tylko sprężarkę podłączyć do komina). Będzie klawo jak cholera.
    • antymonopol 2018-12-16 14:02:04
      A po wykorzystaniu CO2 wypuścisz je znowu w powietrze? Taniej, szybciej i bezpieczniej jest wykorzystanie sprężonego powietrza do napędu aut i takie już są produkowane. Do zatankowania potrzebna jest tylko sprężarka i można je tankować nawet w domu. A auto ze sprężarką jest w 100% niezależne i ekologiczne i może uzupełniać wszędzie sprężone powietrze w zbiorniku.
  • grykowski 2018-10-09 15:26:47
    wielkie mi halo.. toyota już dawno produkuje auto wodorowe mirai. Teraz tylko warto zadbać o to żeby było więcej miejsc gdzie można zatankować takie auta
  • BogyOne 2018-10-08 00:17:25
    Niedawno pojawiła się w prasie ciekawa praca nt. reaktywacji genów, które dawno temu służyły niektórym roślinom do hydrolizy wody na tlen i wodór. Otwiera to potencjalnie kolejną ścieżkę produkcji wodoru w przyszłości.
  • Jan 2018-10-05 07:21:57
    W takim aucie to lepiej wypadku nie doświadczyć :)
    • antymonopol 2018-10-05 15:48:52
      Wodór jest najbezpieczniejszym paliwem bo jest sprężony pod wysokim ciśnieniem w zbiorniku i dlatego po jego rozszczelnienia gaz szybko ulatnia się w powietrze i nie eksploduje jak paliwa ciekłe w zbiorniku.
      • BogyOne 2018-10-08 00:22:10
        Wyszukaj na YouTube Hindenburga.
  • Prof. Miroslaw Wyszynski 2018-10-04 11:17:38
    1. Bardzo to chwalebne - a co z CO2 przy produkcji wodoru z metanu? 2. Latwo wyliczyc ze wiecej jest wodoru w litrze benzyny (115-120 gram) niz litrze cieklego wodoru (70 gram).
    • antymonopol 2018-10-04 12:45:53
      1. Wodór można też produkować bez CO2 wykorzystując do elektrolizy wody OZE. 2.Wodór będzie sprężony pod wysokim ciśnieniem w zbiorniku.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!