PARTNERZY PORTALU

Dobra koniunktura nie zwalnia od optymalizacji

Kuźnia Polska Skoczów — po wymianie oświetlenia z konwencjonalnego na LED na terenie zakładu zużycie energii elektrycznej na oświetlenie zostało zredukowane o ponad 70%. Mangata
  • Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Signify
  • Dodano: 10-01-2019 13:45

Rozmowa z Leszkiem Juraszem, prezesem Mangata Holding

Ostatnie lata są dość dobre dla przemysłu metalurgicznego. Czy koniunktura długo się utrzyma?

Jako grupa kapitałowa działamy w trzech segmentach: automotive, automatyki i armatury przemysłowej oraz elementów złącznych. Każdy z nich charakteryzuje się nieco innymi uwarunkowaniami rynku, które decydują o tym, czy jesteśmy w lepszym, czy w gorszym okresie i co wydarzy się w przyszłości. W segmencie automotive ostatnie lata to był czas intensywnej pracy. Niektórzy kontrahenci podwajali, a nawet potrajali swoje początkowe wolumeny projektowe. Bardzo trudno było sprostać niektórym wyzwaniom, ponieważ nasze moce produkcyjne były zaplanowane na określone wielkości. W tym roku sytuacja się uspokoiła, rynek złapał stabilny poziom. Być może wkrótce wystąpi jakaś niewielka korekta poziomu zamówień, ale nie użyłbym słowa dekoniunktura — to by bardziej oznaczało powrót do normalności.

W dziedzinie automatyki i armatury przemysłowej mamy podobną sytuację. Portfel zamówień jest cały czas wyprzedzony o kilka miesięcy. Tu z kolei nasz rynek jest bardzo zdywersyfikowany. Dostarczamy produkty do 70 krajów na całym świecie. Do Unii Europejskiej sprzedajemy 50 proc. naszych produktów. Ważne są też rynki wschodnie (jak np. Rosja). Odnotowujemy również wzrost na Dalekim Wschodzie i w Afryce. Taka dywersyfikacja powoduje, że nasza sytuacja jest stabilna. Natomiast w segmencie elementów złącznych ten rok był bardzo dobry. Rośnie zapotrzebowanie w kolejnictwie, częściowo w górnictwie. Mówię głównie o Polsce, chociaż kolejówka to dla nas także Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria. W perspektywie do 2019 r. nie widzimy zagrożeń dekoniunkturalnych. W naszej strategii długoterminowej, zaplanowaliśmy 750 mln zł obrotu, przy rentowności powyżej 100 mln zł (EBITDA). I wszystko wskazuje na to, że jesteśmy w stanie te wyniki osiągnąć, a w 2019 r. przekroczymy 700 mln zł.

Nie jest to jednak okres bez wyzwań. Wzrost cen materiałów i energii…

W naszej działalności energia i ostatnie podwyżki jej cen mogą mieć istotny wpływ na rentowność biznesu. Największy udział w kosztach to ceny materiałów, które w okresie ostatnich dwóch lat odnotowały ogromne wzrosty. Mimo to, nasza polityka cenowa pozwoliła na utrzymanie marż na poziomach z okresu, gdy ceny były niższe. Sama energia elektryczna w naszej strukturze kosztowej sięga około 20-22 mln zł. rocznie. Na podstawie aktualnie uzyskanych warunków, przewidywany wzrost to około 40 proc. Przy kosztach wytworzenia rzędu 520-530 mln zł ten wzrost nie zaburzy wyników firmy, ale na pewno będzie to wyzwanie.

Ruchy cenowe — jak sądzę — to nie jedyne wyzwanie w tej sytuacji.

Oczywiście, cały czas w Holdingu Mangata pracujemy nad optymalizacją zużycia energii, zwłaszcza w tych spółkach, które są najbardziej energochłonne, jak Kuźnia Polska w Skoczowie czy Śrubena Unia w Żywcu. Wprowadzamy wiele procesów optymalizacyjnych, zarówno organizacyjnych, jak i energetycznych, które pozwalają na zmniejszenie zużycia energii. Grupa kapitałowa co roku inwestuje około 40 mln zł w nowe urządzania i nowe technologie. Nowe maszyny to mniejsze zużycie energii, większa wydajność, a więc w efekcie mniejszy udział energii w koszcie produktu. Prowadzimy specjalistyczne badania, opomiarowanie poszczególnych urządzeń, podział tego opomiarowania, żeby można było określić, gdzie jeszcze możemy oszczędzić energię. Montujemy systemy kompensacji mocy biernej, rejestratory, opomiarowujemy gniazda maszyn, co pozwala nam na wdrażanie nowych projektów optymalizacyjnych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobra koniunktura nie zwalnia od optymalizacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!