PARTNERZY PORTALU

Enea zmienia strategię w segmencie detalicznym

Enea zmienia strategię w segmencie detalicznym
Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
  • Dodano: 29-02-2012 16:36

- Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu (obrotu - wnp.pl) w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek, członek zarządu ds. ekonomicznych Enei.

Poznańska grupa energetyczna Enea przedstawiła dzisiaj wstępne wyniki za IV kwartał 2011 roku i takież wyniki za 2011 rok. Jedynym segmentem działalności grupy w 2011 roku, w którym wobec roku poprzedniego zanotowała ona zarówno spadek przychodów – o 6,6 proc. jak i EBITDA – o 26,3 proc. okazał się segment obrotu energią elektryczną.

- Trzeba mieć świadomość, że baza z jakiej wychodziliśmy była relatywnie duża, gdyż grupa Enea na tle naszych konkurentów rynkowych prezentowała w segmencie obrotu relatywnie wysoką rentowność. Ona się kształtowała na poziomie ponad 5 proc. podczas gdy nasi najwięksi konkurenci prezentowali odpowiednio 2,5 i 1,5 proc. rentowności. Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek, członek zarządu ds. ekonomicznych Enei, podczas konferencji prasowej.

Czytaj też: Janosik rządzi na rynku energii

EBITDA grupy Enea wzrosła z 1365 mln w 2010 roku do 1562 mln zł w 2011 roku, czyli o 14,4 proc. Wzrost wskaźnika EBITDA zanotowało wytwarzanie energii elektrycznej - o 40,2 proc., dystrybucja - o 10,3 proc., w obrocie wskaźnik ten spadł o wspomniane już 26, 3 proc., a na pozostałej działalności wzrósł o 2 proc. Spadek EBITDA w obrocie za 2011 rok Enea tłumaczy m.in. niższą marżą tzw. pierwszego pokrycia, ale także mniejszą o 785 GWh ilością energii sprzedanej odbiorcom końcowym i brakiem sprzedaży energii elektrycznej na pokrycie różnic bilansowych do Enea Operator.

- Faktycznie sytuacja nasza jest taka, że w strukturze odbiorców mamy relatywnie duży udział małych i średnich przedsiębiorstw. To są przedsiębiorstwa atrakcyjne z punktu widzenia poziomu marż natomiast z drugiej strony też relatywnie podatne na zmian dostawców energii. My w swoich założeniach strategicznych chcemy tych klientów zlojalziować (…) I to będzie miało w krótkim okresie negatywny wpływ na marże, a w długim okresie będzie pozytywne od strony udziałów w rynku. Jeżeli chodzi o podejście do klientów większych sytuacja jest taka, że w okresach wcześniejszych przyjmując oczekiwany przez spółkę poziom marży oddaliśmy część tego rynku. Natomiast przygotowując się do walki konkurencyjnej zweryfikowaliśmy swoje podejście zbliżając się poziomem marży do naszych konkurentów rynkowych. Zakładamy, że część tego rynku uda nam się odbudować – mówił Hubert Rozpędek.

W IV kwartale 2011 roku wobec IV kwartału 2010 roku Enea zanotowała w obrocie wzrost przychodów o 1,5 proc., co świadczy, że naprawdę zaczęła walkę o rynek detaliczny, ale ewidentnie ją to kosztuje, bo zarazem zanotowała ujemną dynamikę EBITDA – minus 29,4 proc.

- Nie chcąc całkowicie polec na rynku walki o klientów dużych, masowych w sensie wolumenu musimy zweryfikować swoje odejście i to się dzieje. Teraz w ofertowaniu dla klientów dużych schodzimy już poniżej progu, który był poprzednio progiem bólu, a który obecnie traktujemy jako poziom bardziej rynkowy, zbliżony do tego co oferują nasi konkurenci tak żeby mieć szanse walki o tych klientów – wyjaśniał Hubert Rozpędek.

Czytaj też: Nie wiadomo, jakie paliwo stosować w elektrowniach

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Enea zmienia strategię w segmencie detalicznym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.179.228
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!