PARTNERZY PORTALU

Europejski Bank Inwestycyjny: "Polacy chcą się poświęcić"

Polacy są gotowi wprowadzić zmiany związane ze stylem życia, które mogą przyczynić się do ograniczenia zmian klimatu Fot. Shutterstock

Polacy są gotowi wprowadzić zmiany związane ze stylem życia, które mogą przyczynić się do ograniczenia zmian klimatu. Słowem chcą się poświęcić żeby przeciwdziałać zmianom klimatu. Jednak jeśli chodzi o aktywność społeczną, opinie respondentów są podzielone - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

  • 73 proc. respondentów zamierza z powodów związanych z ochroną środowiska korzystać z transportu publicznego zamiast samochodu – obecnie robi to 33 proc. ankietowanych;
  • 51 proc. ankietowanych twierdzi, że w gospodarstwie domowym zamierza korzystać z usług dostawców zielonej energii; na taki krok zdecydowało się już 10 proc. osób.
  • 40 proc. badanych kupuje produkty lokalne i sezonowe, a 96 proc. zamierza to robić w przyszłości.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zaprezentował wyniki II edycji ankiety dotyczącej klimatu, która została przeprowadzona we współpracy z firmą BVA zajmującą się badaniami opinii publicznej i konsultingiem. Celem ankiety było zbadanie nastrojów obywateli Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych i Chin w kwestii zmiany klimatu. Druga partia wyników dotyczy indywidualnych starań podejmowanych przez mieszkańców różnych krajów na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu.  Sprawdziliśmy co z niej wynika.

Zużycie energii w domu

69 proc. Polaków twierdzi, że ogranicza ogrzewanie domu lub mieszkania zimą ze względu na ochronę środowiska, a kolejne 8 proc. deklaruje taki zamiar. Jeśli chodzi o wykorzystanie zielonej energii, Polska pozostaje w tyle za innymi krajami Europy: jedynie 10 proc. obywateli zaczęło korzystać w domu z usług dostawcy zielonej energii, podczas gdy średnia europejska wynosi 25 proc. Należy jednak zauważyć, że 51 proc. ankietowanych Polaków chce podjąć taki krok w najbliższych miesiącach.

Żywność

Aż 96 proc. Polaków zamierza kupować produkty lokalne lub sezonowe. To ponad dwa razy więcej niż wynosi wskaźnik liczby osób, które już teraz podejmują takie działania (40 proc. ). Ponadto 80 proc. badanych chce ograniczyć spożycie czerwonego mięsa. Taką deklarację częściej składają kobiety niż mężczyźni: 74 proc. mężczyzn wyraża gotowość zmiany nawyków żywieniowych, a w przypadku kobiet wskaźnik ten ma wartość 85 proc.  

Transport i wakacje

85 proc. Polaków ma zamiar częściej pokonywać codzienne trasy pieszo lub na rowerze. To więcej niż średnia europejska, która wynosi 76 proc. W Polsce 73 proc. ankietowanych zamierza korzystać z transportu publicznego zamiast samochodu. W pozostałych krajach europejskich współczynnik ten osiąga poziom 64 proc.  Obecnie już 33 proc. ankietowanych obywateli Polski regularnie korzysta z transportu publicznego.

75 proc. Polaków ma zamiar rzadziej latać samolotem, aby przeciwdziałać zmianie klimatu. Liczba ta odpowiada średniej europejskiej. 81 proc. osób uczestniczących w badaniu chce korzystać z pociągu zamiast samolotu w przypadku podróży trwających maksymalnie pięć godzin.

Opakowania i odpady

94 proc. Polaków zamierza kupować mniej produktów z tworzyw sztucznych. W szczególności 89 proc. respondentów chce zrezygnować z zakupu napojów w plastikowych butelkach, a 94 proc. z zakupu produktów pakowanych w folię. Kobiety są bardziej zainteresowane podjęciem takich działań niż mężczyźni: 50 proc. Polek przestało już używać plastikowych torebek na zakupy, a w przypadku mężczyzn wskaźnik ten wynosi tylko 36 proc.
×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Europejski Bank Inwestycyjny: "Polacy chcą się poświęcić"

  • Cezar 2020-01-14 11:43:59
    Choćby tu w UE mieszkali w ziemiankach i szałasach w skali światowej nic to nie zmieni! Kpiny, już to widzę jak zieloni zrezygnują ze swoich smartfonów, laptopów, gadżetów i latania samolotem.
  • Adam 2020-01-14 06:24:53
    Ten sondaż to jakaś zwykła manipulacja. Coś wymyślone aby manipulować uczuciami. Sam słucham co ludzie wokół mają do powiedzenia o tej nagonce Eko czy bio i jeśli na dziesięciu jedna osoba jest gotowa na zmiany to sukces. Nas szarych Polaków nie stać na poświęcenia bo już nas nasi rządzący poświęcili i spisali na straty a młodzi większości mają wszystko i wszystkich gdzieś byle kasa była. Zero empatii. Europa dziś to dziwny twór który chcę świecić przykładem a prawdziwe problemy zamiata pod dywan. A najbardziej śmieszne w tej ankiecie jest to że Panie są najbardziej eko i że nie będą latać na wakacje a do pracy pojadą komunikacją lub rowerem. Ha Ha to widać szczególnie w dużych miastach w godzinach szczytu oraz czym się chwalą na portalach społecznościowych po powrocie z wakacji.
  • Monika 2020-01-13 20:10:36
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25
  • JMC 2020-01-13 19:25:18
    Gdzie to badanie bylo robione? Na pewno nie na przecietmy Polaku.
  • mir 2020-01-13 14:01:38
    co za kocopoły ? Skąd są te dane ? Ankiety robiono wśród delegatów latte konferencji skrajnej rowerowej lewicy ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.221.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!