PARTNERZY PORTALU

Inwestycje za ponad 30 mld zł. Rząd sięga po niewykorzystany potencjał Polski

Elektrownia wodna Rożnów Fot. mat. pras. Tauron Polska Energia
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Ireneusz Chojnacki
    Ireneusz Chojnacki
  • Dodano: 16-01-2020 06:02

Naszym zdaniem należy sięgać po niewykorzystany potencjał hydroenergetyczny Polski, ale nie tyle ze względu na sam ten potencjał - bo w naszych warunkach geograficznych hydroenergetyka nigdy nie będzie odgrywała kluczowej roli w miksie energetycznym - ile ze względu na konieczność rozwoju żeglugi śródlądowej. Polskie porty morskie są przekonane, że nie będą w stanie się rozwijać bez rozwoju infrastruktury dostępowej w postaci żeglownych rzek. A skoro tak, to nie byłoby sensu budowania stopni wodnych bez hydroelektrowni - mówi Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

  • W praktyce możliwości wykorzystania potencjału hydroenergetycznego Polski, czyli przede wszystkim Wisły i Odry, związane są z rozwojem żeglugi śródlądowej, a rozwój tejże zależy od budowy nowych stopni i zbiorników wodnych na tych rzekach - mówi Anna Moskwa.
  • Zakładamy, że dla właściwego wykorzystania potencjału żeglugi śródlądowej do około 2049 roku powinno zostać wybudowanych 5 nowych stopni wodnych na Wiśle i 27 stopni wodnych na Odrze - informuje Anna Moskwa.
  • Z wyliczeń MGMiŻŚ wynika, że budowa 5 stopni wodnych na Wiśle umożliwiłaby budowę elektrowni wodnych o mocy ok. 360 MW, a budowa 27 stopni wodnych na Odrze - elektrowni wodnych o mocy około 104 MW.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (36)

Do artykułu: Inwestycje za ponad 30 mld zł. Rząd sięga po niewykorzystany potencjał Polski

  • Monika 2020-01-23 00:26:32
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25
  • Realista 2020-01-22 14:22:19
    Nareszcie. Trzymam kciuki za realizację.
  • Mew 2020-01-18 12:47:50
    Piętrzenia, są turbiny na niskie spady np srubowa. Można uzyskać stała energię niskimi piętrzeniami, acz bardziej niż żegluga potrzebujemy zbiorniki retencyjne, gdy opady mamy powodzie, dalej susze. Co chwila market beton woda spływa nie zatrzymuje w gruncie. Może ktoś ułatwi inwestycje w takie projekty zbiorniki i niskie piętrzenia, odciąć tych pseudo ekologów kaganiec na urzędników. Jak można po 10 lat brnac po urzedasach by uzyskać zgodę na budowę elektrowni. To też stabilny dostawca energii do sieci, są też inne rzeki nie tylko Wisła Odra. Wystarczy umożliwić inwestycje, dokumentację i finansowanie.
  • Simon 2020-01-16 20:44:59
    Ten pomysł ma chyba jedynie na celu uzasadnienie istnienia ministerstwa. Wyjdzie pewnie podobnie jak z reaktywacją przemysłu okrętowego. Gdzie leżą dwa największe porty w Niemczech? Hamburg na Łabą, a Bremerhaven nad Wezerą. To rzeki porównywalne do naszej Wisły i Odry. Ren jest dużo szerszy i głębszy od Wisły. Transport rzeczny obsługuje tylko 10% wszystkich ładunków trafiających z tych portów w głąb lądu. W przypadku kontenerów to raptem 2-3%. Niemcy ku rozpaczy choćby Czechów, nie planują nowych inwestycji na Łabie. Stawiają na kolej. Już teraz w przypadku samego tylko Hamburga to 46,8 mln ton. Ten port przeładowuje dużo więcej (135,1 mln ton) niż wszystkie nasze porty razem wzięte.
    • Realista 2020-01-22 14:20:50
      Ten pomysł to super sprawa. Już dawno powinniśmy go zrealizować i to nie zw względu na żeglugę a ze względu na powodzie, susze i czystą energię. Za 1/3 ceny elektrowni atomowej mamy wydajniejszy system energetyczny.
  • czemuś głupi - boś z pisu , czemuś z pisu ...boś głupi 2020-01-16 16:08:15
    Wisła wysycha , w tym roku można chodzić było po dnie a ci elektrownie wodną sobie wymyślili
    • Peru 2020-01-16 20:26:06
      Może znasz się na mirabelkach ale o energetyce nie wiesz nic
    • Kola 2020-01-16 20:29:17
      Na razie w Polsce drogą wodną transportuje się około 1 proc. ładunków. W krajach Beneluxu to ponad 50 procent, w Czechach i Niemczech po kilkanaście procent.
      • Kola 2020-01-16 20:37:15
        Rząd planuje gigantyczne inwestycje Zanim się zacznie zarabiać, trzeba wcześniej zainwestować. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planuje do roku 2030 włączyć polskie drogi wodne do szlaków o znaczeniu międzynarodowym (co najmniej IV klasę żeglowności, możliwość pływania barek o ładowności 1-1,5 tys. t). Szczególnie ważna jest Odrzańska Droga Wodna. W planach jest likwidacja “wąskich gardeł”, budowa Kanału Śląskiego oraz brakującego odcinka połączenia Dunaj-Odra- Łaba (o to najbardziej zabiegają Czesi, do nas należy zbudowanie 50-kilometrowego kanału między Kędzierzynem-Koźle a Bohuminem). Kluczowym zadaniem ma być podwyższenie poziomu środkowego odcinka Odry. Koszty są gigantyczne. Wydatki dla samej Odry przekraczają 30 mld zł, jeszcze większę kwotę – rzędu nawet 31,5 mld zł – ma pochłonąć poprawa warunków nawigacyjnych na Wiśle (m.in. przez budowę kaskady Wisły od Warszawy do Gdańska oraz budowa stopnia wodnego w Niepołomicach). Planowane jest połączenie: Odra-Wisła-Zalew Wiślany, a także budowa drogi wodnej z Warszawy do Brześcia.
      • Bolo 2020-01-16 20:44:38
        Do Elektrowni Opole obecnie wozi się3 mln ton węgla rocznie plus 4 mln ton dla 5 i 6 bloku - po uruchomieniu
    • Paweł 2020-01-21 13:08:18
      Zmienimy jej nazwę na Wischła

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!