PARTNERZY PORTALU

Kluczowa rola środków smarnych w utrzymaniu efektywności jednostek kogeneracyjnych

  • Autor: Artykuł promocyjny Texaco Lubricants
  • Dodano: 21-11-2022 10:56

Dążenie to poprawy efektywności energetycznej w zakładach produkujących w skojarzeniu energię elektryczną i cieplną nigdy się nie skończy. Przez ostatnie 30 lat producenci silników gazowych włożyli wiele wysiłku w konsekwentne podnoszenie sprawności działania jednostek kogeneracyjnych. W rezultacie tych starań projektowane silniki są bardziej ekonomiczne i przy tym bardziej efektywne, ale znacznie bardziej wymagające.

Współczesne silniki gazowe są narażone na działanie ekstremalnych ciśnień i temperatur - aż czterokrotnie wyższych niż w pojazdach z silnikiem Diesla. Ponadto silniki te są połączone z wymiennikami ciepła (w celu odzyskania wyprodukowanej energii cieplnej) oraz z katalizatorami - wymaganymi przez coraz bardziej rygorystyczne normy w zakresie ochrony środowiska.

Ten skomplikowany układ tworzą urządzenia niezwykle wrażliwe na zanieczyszczenie popiołem obecnym w dodatkach do olejów, które są z kolei niezbędne, by zapewnić ich prawidłową pracę.  Z tego właśnie względu środki smarne odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu eksploatacją silników jednostek kogeneracyjnych. Właściwie dobrane pomagają zadbać o ich prawidłowe działanie.

– Oleje do silników gazowych powinny sprostać wielu wyzwaniom. Jak w przypadku każdego oleju muszą spełniać standardowe funkcje – smarować, zapobiegać powstawaniu osadów i utrzymywać komorę spalania w czystości. Osiągnięcie maksymalnego efektu i wydajności istotnie zależy od właściwości i parametrów stosowanego oleju. Przy ocenie przydatności produktów przeznaczonych dla silników kogeneracyjnych duże znaczenie mają liczba zasadowa i zawartość popiołu siarczanowego – komentuje Paul Sly, Globalny Specjalista ds. Przemysłowych OEM w Texaco Lubricants.

Niestabilna całkowita liczba zasadowa (z ang. TBN) lub nadmierna zawartość popiołu siarczanowego mogą spowodować poważne w skutkach i kosztowne awarie silników. Jednak niewielu operatorów zdaje sobie sprawę z tego ryzyka. Dlaczego tak się dzieje? Wyższa zawartość popiołu siarczanowego przekłada się na większe odkładanie się go w systemach oczyszczania spalin. Drobny popiół odkłada się w katalizatorze i wymienniku ciepła, powodując wzrost ciśnienia spalin i tym samym spadek sprawności silnika. Co więcej, nadmierny wzrost ciśnienia niesie ryzyko poważnego uszkodzenia jednostki.

Ponadto, gdy liczba zasadowa (TBN) jest wysoka, to zawartość popiołu siarczanowego również musi być wysoka i kształtować się na poziomie około 1%, po to, aby zneutralizować kwasy. Jednakże popiół siarczanowy czyni TBN niestabilną, powodując spadek jej wartości. Im wyższe stężenie popiołu siarczanowego, tym szybciej spada TBN. W konsekwencji proces ten ma bezpośredni wpływ na żywotność oleju i przebiegi pomiędzy wymianami, ponieważ producenci silników zalecają wymianę oleju, gdy TBN spadnie do połowy początkowej wartości.

Aby olej skutecznie zapobiegał tworzeniu się kwasu siarkowego, który wchodzi w reakcje z metalowymi częściami silnika, musi mieć wysoką wartość TBN (na poziomie 9 lub 10). Jednakże wartość TBN w miarę upływu czasu ma tendencję do szybkiego spadku, wpływając tym samym istotnie na żywotność środków smarnych.

Kluczowym wyzwaniem jest zatem utrzymanie liczby zasadowej TBN na stabilnym poziomie, gdyż jej wysoka wartość nie jest gwarancją jakości produktu. Może bowiem oznaczać, że wykorzystywany olej zawiera średni lub wysoki poziom popiołu siarczanowego, który neutralizuje kwasy. Taki zasiarczony popiół w oleju ma negatywny wpływ na pracę wymiennika ciepła instalacji lub stan katalizatora, który w końcu może się zatkać, powodując kosztowne awarie.

Skuteczne rozwiązania tego problemu oferuje Texaco, którego olej HDAX 9300 zaprojektowano do ochrony mocno obciążonych silników zasilanych gazem ziemnym pracujących w warunkach dużego obciążenia, w tym wysokowydajnych jednostek klasy 10 MWel.

Olej Texaco HDAX 9300 zapewnia ochronę przed zużyciem, wpływając na możliwość wydłużenia czasu pracy i wydajności, a także dłuższą żywotność silnika. Oleje silnikowe takie jak Texaco HDAX 9300 odgrywają istotną rolę w zapobieganiu powstawania osadów na tłokach i w cylindrach. Poziom popiołu w produkcie został opracowany tak, aby zapewnić ochronę przed recesją zaworów, jednocześnie ograniczając tworzenie się osadów popiołu w komorze spalania, które mogłyby prowadzić do zapłonu. Wysoce zaawansowana technologia zastosowana w formulacji olejów Texaco HDAX, pozwala oferować oleje do silników zasilanych gazem o zawartości popiołu poniżej 0,6%. Texaco HDAX 9300 SAE 40 w następstwie udanych prób terenowych uzyskał zatwierdzenie wydane przez INNIO Jenbacher dla silników typu 9. 

Inne oleje Texaco do silników gazowych, HDAX 9200 i HDAX 9500, charakteryzują się niską zawartością popiołu siarczanowego. Posiadają TBN odpowiednio na poziomie 4,2 i 5,4.  Co istotne, wartości te pozostają bardzo stabilne mimo upływu czasu użytkowania oleju. Jest to prawdziwy znak jakości środków smarnych przeznaczonych do mocno obciążonych silników gazowych. Ich stosowanie pozwala na utrzymanie efektywności jednostek kogeneracyjnych, pracujących w zakresie skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kluczowa rola środków smarnych w utrzymaniu efektywności jednostek kogeneracyjnych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.210.85.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!