Komin elektrowni nie musi kojarzyć się ze smogiem

Wraz z rosnącym znaczeniem zrównoważonego rozwoju w gospodarce rośnie rola zielonej edukacji i zwiększa się zapotrzebowanie na zielone kompetencje. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i stan wiedzy o wpływie człowieka na środowisko oraz skuteczne sposoby kreowania postaw odpowiedzialności za stan środowiska – to główne wątki debaty „Zielona edukacja”, która odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

  • – Zbyt mało uwagi poświęca się temu, jak zmiany klimatu wpływają na funkcjonowanie ludzi, przedsiębiorstw i całej gospodarki – mówił w trakcie debaty „Zielona edukacja” Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
  • – Od 20 lat dostrzegamy, że wzrost PKB w Polsce nie wiąże się bezpośrednio ze wzrostem zużycia energii. Dotykamy więc problematyki alternatywnych źródeł energii i edukacji, jeśli chodzi o ich wykorzystanie i o transformację energetyczną – stwierdziła Zofia Piwowarek, Head of Climate Positive Programme United Nations Global Compact Network Poland.
  • – Podejście do zielonej edukacji powinno być jak najbardziej holistyczne. Istotne jest, abyśmy mieli precyzyjne mierniki, które pozwolą nam ustalić, ile już zrobiliśmy i co jeszcze jest do zrobienia – wypowiadała się Weronika Szyszka, wiceprezeska United Nations Association Poland.

Jakie powinny być  kierunki zielonej edukacji i jakie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju należy podjąć - to zakres wystąpienia Piotra Wachowiaka, rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

– Wiele mówi się o zrównoważonym rozwoju, a za mało poświęca się uwagi edukacji klimatycznej: jak zmiany klimatu wpływają na funkcjonowanie ludzi, przedsiębiorstw i całej gospodarki. Wyzwaniem jest więc pokazanie, jaki wpływ mają zmiany klimatu na nasze życie i uświadamianie, że nie mamy już czasu na zastanawianie się, czy zajmować się klimatem, czy prowadzić edukację w tym zakresie, tylko należy podejmować pilne działania, aby uchronić się przed zmianami klimatycznymi, które wynikają przede wszystkim z działalności człowieka – wyjaśniał.

Zielona edukacja kuleje

Stan edukacji klimatycznej w Polsce oceniała Barbara Dąbek, kierowniczka Zespołu Partnerstw Strategicznych Fundacji WWF Polska.

– Edukacja klimatyczna dokonuje się przy udziale ogromnego ruchu społecznego. W szkołach natomiast jest na bardzo niskim poziomie. Treści są rozproszone, przekazywane są na zajęciach z różnych przedmiotów. Uczeń nie ma wiedzy w zakresie podstawowych problemów, nie łączy ich w całość i nie wie, w jaki sposób można je rozwiązać. Nie ma też systemowego wsparcia dla nauczycieli, więc muszą się oni dokształcać we własnym zakresie. W tej sytuacji uczniowie szukają wiedzy poza szkołą. Często czerpią informacje z łatwo dostępnych źródeł, które nie są rzetelne, a czasem wręcz nieprawdziwe. Tymczasem powinni znajdować je w systemie edukacji, gdzie każda informacja musi być sprawdzona i zatwierdzona przez specjalistów – zwracała uwagę Barbara Dąbek.

O potrzebie zielonej edukacji w kontekście zrównoważonej gospodarki wypowiadała się Zofia Piwowarek, Head of Climate Positive Programme United Nations Global Compact Network Poland.

– Edukacja klimatyczna powinna dotyczyć nie tylko dzieci, młodzieży i studentów, ale także nauczycieli oraz decydentów politycznych, którzy również powinni mieć wiedzę w tym zakresie. Nauczanie powinno obejmować identyfikowanie problemów i znajomość narzędzi, dzięki którym można wpływać na zmiany klimatu, ale także umiejętność oddzielania tzw. fake newsów od naukowej wiedzy – stwierdziła Zofia Piwowarek.

– Od 20 lat dostrzegamy, że wzrost PKB w Polsce nie wiąże się bezpośrednio ze wzrostem zużycia energii. Dotykamy więc problematyki alternatywnych źródeł energii i edukacji, jeśli chodzi o ich wykorzystanie i o transformację energetyczną. Niezbędna jest więc edukacja także w tym zakresie – dodała.

Konieczne holistyczne podejście

O tym, jaka jest rola biznesu w zielonej edukacji i jakie zagadnienia powinny być nieodłącznym jej elementem, mówił Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w międzynarodowej firmie energetycznej Fortum obecnej od kilkunastu lat na polskim rynku ciepła systemowego.

– Niezbędna jest edukacja w obszarach związanych z produkcją energii, ale także z jakością powietrza. W naszej świadomości już od najmłodszych lat funkcjonuje stereotyp, zgodnie z którym sielski krajobraz kojarzy się nam z domkiem w otoczeniu drzew, nad którym unosi się dym z komina. Z kolei smog kojarzy nam się z zanieczyszczeniem powietrza, którego źródłem jest wyposażona w ogromny komin elektrownia czy elektrociepłownia. Tymczasem dziś już wiemy, że jest akurat dokładnie odwrotnie. Zanieczyszczenia biorą się z domowych kominów, zaś energetyka zawodowa i sieci ciepłownicze starają się przyczyniać do tego, żeby powietrze było czystsze – zwracał uwagę Jacek Ławrecki. – Staramy się więc edukować zarówno dzieci, jak i dorosłych, mówimy o energii, ale właśnie w aspekcie środowiskowym, o gospodarce obiegu zamkniętego, o tym, aby odpady nie musiały lądować na wysypiskach, gdyż można je wykorzystać także w energetyce – zaznaczył.

Weronika Szyszka, wiceprezeska United Nations Association Poland, zwracała uwagę, że zielona edukacja powinna być usystematyzowana.

– Podejście do zielonej edukacji powinno być jak najbardziej holistyczne. Istotne jest, abyśmy mieli precyzyjne mierniki, które pozwolą nam ustalić, ile już zrobiliśmy i co jeszcze jest do zrobienia. Edukacja klimatyczna powinna być usystematyzowana i jednocześnie wyspecyfikowana, aby dało się później zmierzyć i określić, w jakim tempie następują pozytywne zmiany, jak szybko dokonuje się postęp. Obecnie nauczanie jest rozproszone, wiedzę zdobywa się w trakcie nauczania różnych przedmiotów, nie składa się ona w całość, dzięki czemu można by wyciągać konstruktywne wnioski na przyszłość – podkreśliła.  

Przełamywanie stereotypów

Agata Roczniak, inspiratorka, edukatorka, fundatorka, założycielka i prezeska Fundacji Diversum, zaproponowała nieco inne spojrzenie na zieloną edukację. Mówiła o edukacji zrównoważonej z perspektywy osoby niepełnosprawnej.

– W Polsce nadal funkcjonuje wiele stereotypów na temat osób niepełnosprawnych. Dzisiaj bardzo ważne jest ich przełamywanie. Integracja i włączanie do szkół różnorodności, które staje się dziś modne, jest istotnym elementem nauczania. Tradycyjne nauczanie, które polega na gromadzeniu encyklopedycznej wiedzy, nie wystarczy. Edukację trzeba poszerzać. Trzeba mówić dziś o edukacji o różnorodności, także w kontekście edukacji klimatycznej. To nowe kompetencje przyszłości – oznajmiła.

Na konieczność rozwoju zielonej edukacji, przy rosnącym braku zaufania do nauki, zwracała uwagę Marta Drozdowska, prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu.

– Europa chce być liderem pozytywnych zmian. Według statystyk, 9 proc. z 250 największych firm na świecie komunikuje swoją działalność w zakresie zrównoważonego rozwoju. Neutralność klimatyczna Europy do 2050 roku ma być realizowana dzięki olbrzymim funduszom na następne siedem lat. Połowa z nich, czyli ponad 1 bln euro, będzie pośrednio lub bezpośrednio związana z zieloną ekonomią. Na program pocovidowy – Next Generation EU, Recovery Package – przewidziano 800 mld euro, z czego aż 30 proc. ma być przeznaczone na walkę ze zmianami klimatu. Skorzystają z tego również wyższe uczelnie o różnym charakterze, w różnych formach, realizujących różne zadania. Ale uczelnie swoje interdyscyplinarne podejście do zrównoważonego rozwoju finansują też ze swoich zysków generowanych z różnego rodzaju projektów, współpracy z biznesem – wyjaśniała Marta Drozdowska.

Zacytowała wyniki badań wśród 100 najlepszych uczelni w Europie, według rankingu najlepszych uczelni na świecie, znanego jako lista szanghajska. Zgodnie z tymi badaniami, 85 proc. uczelni deklaruje, że odnosi się w swojej strategii do oenzetowskiej Agendy 2030 i jej 17 celów zrównoważonego rozwoju.

Debata „Zielona edukacja” miała miejsce podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, który odbył się w dniach 25-27 kwietnia 2022 roku. Więcej informacji, relacje i aktualności na stronie wydarzenia.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (15)

Do artykułu: Komin elektrowni nie musi kojarzyć się ze smogiem

  • Won pisiory 2022-05-05 18:21:24
    Tak k, a potem dym miesza się w chmurach i spada z deszczem i mamy toksyczne opady , zbadajcie deszcz co zawiera , zobaczcie dlaczego gleby w Polsce są zakwaszone.
    • Picipici 2022-05-06 13:14:04
      Baaaardzo nieaktualna informacja, ziew... pisiory czy pokraki nic tu do rzeczy nie maja....
  • energetyk 2022-05-04 18:30:16
    Podejrzewam, że większość "dyskutantów" uważa, podobnie jak analfabetka Greta Thunberg (ktoś jeszcze pamieta to biedne i chore dziecko?), że ta wielka wieża w elektrowni to komin który wysyła w niebo straszne dymy, smoGi i smoKi.
    • Picipici 2022-05-04 18:47:23
      Współczesne chłodnie pełnią również rolę komina...
      • energetyk 2022-05-04 19:57:37
        Taaa... To pewnie kominy głupoty. Takiej jak twoja.
      • uhahany 2022-05-04 19:59:58
        Masz rację! Bo gorące gazy spalinowe znakomicie chłodzą wodę i parę. Znakomicie chłodzą! Może opatentujesz ten pomysł? Zarobisz pierdyliardy dolarów!
      • Picipici 2022-05-04 20:23:43
        Uhahany i energetyk w życiu nie widzieli nowoczesnego bloku nadkrytycznego, cymbały lub cymbał pod różnymi nickami...
      • energetyk 2022-05-04 20:34:28
        Energetyk nie tylko widział, ale nawet taki blok niedawno budował. Więc załóż dziecino pampersa, umyj rączki, zmów paciorek i idź spać, bo się ściemniło, i dzieciaczki powinny już lulać.
      • Gość 2022-05-05 18:19:58
        Oni na komunistycznych kominach pracują to nie wiedzo, a wtedy megalomania była tak wielka jak dziś za PiS
    • Picipici 2022-05-04 21:21:18
      Energetyk widział ale ze stróżówki, więc nie wie, co w środku... ale matołusz.... skąd was biorą kmiotki? Z Pcimia?
    • Picipici 2022-05-04 21:24:23
      Energetyku ciemny, a gdzie np. w Jaworznie 900 MW jest komin? Poszukaj, może obok, hahaha, tylko nie pomyl z rurą od odkurzacza....
    • edie 2022-05-05 11:56:18
      Greta Thunberg nie jest analfabetką. Czarny PR wokół niejk robią nieuleczalnie chorzy na miłość do czarnego paliwa. A chłodnie kominowe współczesnych bloków są równocześnie kominami. Doucz się i nie kompromituj się na forum.
    • Cezar 2022-05-05 16:41:21
      Oczywiście, że chłodnia kominowa pełni teraz funkcje komina, ponieważ takie zestawienie potrafi wynosić spaliny duży wyżej niż normlanym komin. Po co siedzicie na tej stronie jak nie macie żadnego pojęcia o energetyce?
  • Picipici 2022-05-04 18:17:07
    Każdemu się kojarzy, jak chce ;)
  • hedhanter 2022-05-04 18:15:54
    "Wyższa Szkoła Handlowa" - kuźnia kadr kasjerek Biedry.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.92.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!