Największy wpływ na poziom emisji gazów cieplarnianych w wielu przedsiębiorstwach przemysłowych ma emisja pośrednia zakresu 2, czyli powstająca podczas produkcji kupowanej energii elektrycznej i cieplnej. Przykład Kompanii Piwowarskiej dowodzi, że można radykalnie obniżyć własny ślad węglowy działalności, korzystając w większym zakresie z OZE.
- W 2020 r. KP wyprodukowała 13,57 mln hl piwa, z czego w kraju sprzedała 12,9 mln hl. Taki wynik uplasował ją na pierwszym miejscu na rodzimym rynku, z udziałem 39,4 proc. w łącznej sprzedaży tego trunku.
- Łączna emisja CO2e w 2020 roku (zakresu 1 i 2) grupy Kompania Piwowarska wyniosła 75 254 ton. Była ona mniejsza o 29,1 proc. w porównaniu z 2019 r. Taki efekt przyniosła głównie redukcja o 40 proc. dominującej emisji zakresu 2.
- Kompania Piwowarska – w ślad za programem „środowiskowym” spółki-matki – zakłada, że do 2025 r. jej browary będą używały w 100 proc. energii elektrycznej z OZE, zredukują emisje zakresu 1 i 2, a do 2030 r. uzyskają neutralność węglową działalności podstawowej i znacznie zredukują emisję pośrednią CO2 zakresu 3.
Ta konsekwentna walka o redukcję emisji CO2 znajdzie bliski finał. W niedługiej perspektywie, do końca dekady, sama produkcja piwa w Kompanii Piwowarskiej nie będzie obciążona emisjami CO2. Choć na pełną neutralność działalności dla klimatu trzeba będzie poczekać kilkanaście lat, bo logistykę czeka dopiero transformacja energetyczna, to niejeden piwosz właśnie z tego powodu będzie wybierał produkt tej grupy. Będzie być może miał poczucie, że jest częścią pożądanych zmian.
Grupa kapitałowa
Kompania Piwowarska jest spółką akcyjną. Wchodzi w skład Asahi Europe & International, należącej do japońskiej grupy kapitałowej Asahi Group Holdings. Sama spółka Kompania Piwowarska jest właścicielem trzech browarów w: Poznaniu, Tychach, Białymstoku.W łańcuchu dostaw, firma współpracuje z blisko 113,9 tys. dostawców i partnerów biznesowych, co z kolei ma wpływ na wolumen jej pośredniej emisji CO2.
W 2020 r. KP wyprodukowała 13,57 mln hl piwa (wszystkie browary w Polsce – 38,4 mln hl), z czego w kraju sprzedała 12,9 mln hl. Taki wynik uplasował ją na pierwszym miejscu na rodzimym rynku, z udziałem 39,4 proc. w łącznej sprzedaży tego trunku (dane KP, oparte na statystyce GUS „o kategorii oraz danych sprzedażowych firmy”).
Zarząd podkreśla, że spółka „należy do czołówki firm w Polsce dbających o zrównoważony rozwój”, w tym szczególny nacisk kładzie m.in. na obszar ochrony środowiska. W tym obszarze KP ma wyznaczone konkretne cele i zadania do realizacji do 2030 r.
Są one zbieżne z programem „Wizja środowiskowa 2050”, jaką w 2018 r. ogłosiła grupa Ashahi oraz z nową strategią dotyczącą spółek europejskich, jakie Asahi Europe & International ogłosiła we wrześniu 2020 r. („Lepsza przyszłość 2030”). Prezentujemy je poniżej.
Emisja gazów cieplarnianych
W 2020 r. Kompania Piwowarska przyczyniła się do emisji bezpośredniej (zakres 1) 29 883 ton, która była o 0,3 proc. mniejsza w porównaniu do 2019 r. Dane te obejmują emisje towarzyszące produkcji energii wytwarzanej wewnętrznie z gazu ziemnego, oleju opałowego i LPG, czyli spalanie ich w kotłowniach browarów w Poznaniu i w Tychach.