Obniżanie emisji zbliża nas do zatopienia strategicznej branży

Obniżanie emisji zbliża nas do zatopienia strategicznej branży
Żegluga morska musi szybciej włączyć się w proces dekarbonizacji. Fot. Shutterstock.com

Dekarbonizacja jest obecnie jednym z najważniejszych wyzwań dla transportu morskiego. Na stole pojawiły się dwa stanowiska: Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Morskiej (IMO). Dylemat jest jeden: jak pogodzić radykalną redukcję emisji z ekonomiczną efektywnością.

Rozpoczęła się rejestracja na naszą najnowszą konferencję. PRECOP 27 pod patronatem WNP.PL odbędzie się 18-19 października i poprzedzi Szczyt Klimatyczny COP27 w Egipcie. Zapraszamy!

  • UE zakłada, że impulsem do przyspieszonych działań dekarbonizacji transportu morskiego będzie włączenie tego sektora do europejskiego systemu handlu emisjami CO2 (EU ETS). Budzi to sprzeciw zewnętrznych armatorów.
  • IMO wprowadzi z początkiem 2023 r. nowe wymogi oceny efektywności energetycznej każdego statku i ocenę poprawy określonych wskaźników. Redukcja emisji ma następować przez zmiany organizacyjne, np. zmniejszenie prędkości statków.
  • Branży potrzebny jest przełom w technologii napędu. Jak ocenia IMRB, istotny wzrost finansowania umożliwiłby rozwój takich technologii, które byłyby niskoemisyjne i opłacalne komercyjnie już na początku 2030 r.
Stanowiska KE i IMO nie są sprzeczne, zakładają osiągnięcie tego samego celu. Jednak rzecz idzie o różne metody, tempo dojścia do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) przez transport oraz sięganie po inne mechanizmy.

4 mln baryłek dziennie

Na transport przypadało w 2017 r. w UE ok. 27 proc. emisji GHG (dane Europejskiej Agencji Środowiska - EEA) lub 33 proc. (liczonej m.in. z produkcją środków transportu, budową i utrzymaniem infrastruktury i środków transportu – dane Federacji Organizacji Ekologicznych T&E).

Choć transport morski miał 3,6 proc. udział w tej emisji, to był źródłem najszybciej rosnących zrzutów GHG (za transportem lotniczym). W ciągu dwóch dekad wolumen GHG transportu morskiego w UE powiększył się o 32 proc.

Podobny jest udział transportu morskiego w globalnej emisji GHG. Tylko w ciągu ostatnich 40 lat jego wolumen potroił się, z 3,7 mld ton w 1980 r. do 11,1 mld ton w 2019 r. Taka jest cena pogłębiającej się globalizacji gospodarek, w tym rosnącej wymiany towarowej. A właśnie statkami przewozi się ok. 90 proc. towarów w światowym handlu (licząc wagowo – dane UNCTAD). Codziennie statki spalają 4 mln baryłek ropy (ok. 8 proc. dziennej światowej produkcji), emitując setki tysięcy ton GHG.

Poprawa, ale relatywna

Według niedawno przedstawionego czwartego badania IMO w sprawie emisji GHG przez transport morski, całkowita emisja CO2 tego sektora od 2012 do 2018 r. wzrosła o prawie 10 proc., co stanowi 2,89 proc. całkowitej globalnej emisji antropogenicznych.

Pomimo działań podjętych, by zmniejszyć te emisje, dalszy rozwój światowej wymiany handlowej może doprowadzić, bez radykalnych działań dekarbonizacyjnych, że w 2050 r. emisje ze statków wzrosną od 50 do 250 proc. (różne szacunki) w porównaniu z 1990 r.

Patrz też: Morski transport kontenerowy z Chin do Europy podrożał o 600 procent

Zarazem, jak wynika z cytowanego raportu IMO (i badań Międzynarodowej Rady Czystego Transportu), poprawia się wskaźnik intensywność emisji CO2 (CH – jest to wolumen emisji przypadający na jednostkę ładunku, (tonę, kontener, m sześc.). W 2018 r. wskaźnik ten był od 21 do 29 proc. niższy, w zależności od typu statku, niż w 2008 r. To rodzi nadzieje na dalszy postęp.

Europejskie obowiązki

Już w 2013 r. Komisja Europejska przedstawiła strategię na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze żeglugi. Zakładano w nim trzy działania: monitorowanie, raportowanie i weryfikację (MRW) emisji CO2 dużych statków korzystających z portów w UE (o tonażu powyżej 5 tys. ton brutto).

 

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Obniżanie emisji zbliża nas do zatopienia strategicznej branży

  • Kris 2021-07-26 21:54:45
    Zamontować wiosła. A potem wszystkich urzędników skazać na 10 lat galer
    • tad 2021-07-27 09:27:06
      oczywiście urzędników UE
  • kat 2021-07-26 20:43:01
    to nas nie boli . Polska ma 50 statków, to nic, to kompletne zero
    • MICHAL 2021-07-28 20:16:04
      Ale Polska korzysta z tych pozostalych statków ograniczony czlowieku o malych horyzontach.
  • Albin 2021-07-26 08:57:05
    A gdyby-tak te morskie transportowce zbierały przy okazji pływające plastyki i pirolizowały je na swoje paliwo? Może by dostały jakąś premię? Albo ulegnę w podatku od wyemitowanego CO2?
  • Waldemord 2021-07-26 08:33:46
    Co wiatraków nie idzie przyspawac. Bosie nie chce

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.95.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!